«Ίχνη / Traces» : Ατομική έκθεση της Θέκλας Παπαδοπούλου στον εκθεσιακό χώρο «Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ».
Την τελευταία της
δουλεία «ΊΧΝΗ/ TRACES» παρουσιάζει
η Κύπρια εικαστικός Θέκλα Παπαδοπούλου
για λίγες εβδομάδες στον εκθεσιακό χώρο «Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ» στην Καρόλου
Ντηλ 33, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, από τις 4 Απριλίου έως και
την 31η Απριλίου 2018.
δουλεία «ΊΧΝΗ/ TRACES» παρουσιάζει
η Κύπρια εικαστικός Θέκλα Παπαδοπούλου
για λίγες εβδομάδες στον εκθεσιακό χώρο «Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ» στην Καρόλου
Ντηλ 33, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, από τις 4 Απριλίου έως και
την 31η Απριλίου 2018.
ΘΕΚΛΑ
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Traces/ Ίχνη
Το παρελθόν είναι πάντα δυναμικό. Βιώνεται,
αναμορφώνεται και ερμηνεύεται συνεχώς σε κοινωνικό, ιστορικό, αλλά και προσωπικό
επίπεδο. Η μνήμη αναπολεί, αλλά και αναζωογονείται. Έχει παρουσία και επιρροή
στο παρόν μας αφού είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητάς μας. Αντί για μια
γραμμική εξέλιξη, ο βιωμένος χρόνος γίνεται κύκλος, δεν υπάρχει αρχή και τέλος,
αλλά μια επίπεδη επιφάνεια στην οποία καταργείται ο διαχωρισμός ανάμεσα στο
τώρα και το χθες.
αναμορφώνεται και ερμηνεύεται συνεχώς σε κοινωνικό, ιστορικό, αλλά και προσωπικό
επίπεδο. Η μνήμη αναπολεί, αλλά και αναζωογονείται. Έχει παρουσία και επιρροή
στο παρόν μας αφού είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητάς μας. Αντί για μια
γραμμική εξέλιξη, ο βιωμένος χρόνος γίνεται κύκλος, δεν υπάρχει αρχή και τέλος,
αλλά μια επίπεδη επιφάνεια στην οποία καταργείται ο διαχωρισμός ανάμεσα στο
τώρα και το χθες.
Traces I, 160 x 140 cm, mixed media on canvas |
Είναι τότε που το δίλημμα για την ίδια μας την
οντότητα αποκτά άλλο χαρακτήρα. Το «είναι» συμπεριλαμβάνει την μικρό – ιστορία
μας, αλλά και αυτή των συγγενών, των φίλων και της γειτονίας μας, των τόπων
όπου ζήσαμε, των πιο κοντινών προσώπων, συμπεριλαμβάνει τις φωνές, τις οσμές,
τα χάδια και τα δάκρια.
οντότητα αποκτά άλλο χαρακτήρα. Το «είναι» συμπεριλαμβάνει την μικρό – ιστορία
μας, αλλά και αυτή των συγγενών, των φίλων και της γειτονίας μας, των τόπων
όπου ζήσαμε, των πιο κοντινών προσώπων, συμπεριλαμβάνει τις φωνές, τις οσμές,
τα χάδια και τα δάκρια.
Στη σειρά Ίχνη η Θέκλα Παπαδοπούλου μας
παρουσιάζει διάφορα στάδια αυτής της προσωπικής της αναζήτησης με έργα μεγάλων
διαστάσεων με μεικτή τεχνική. Από το προηγούμενο αφαιρετικό έργο της κρατάει τη
χρωματική παλέτα και την λεπτομερή δουλεία των απτικών ιδιοτήτων της ζωγραφικής
επιφάνειας με τη χρήση διαφορετικών τεχνικών.
παρουσιάζει διάφορα στάδια αυτής της προσωπικής της αναζήτησης με έργα μεγάλων
διαστάσεων με μεικτή τεχνική. Από το προηγούμενο αφαιρετικό έργο της κρατάει τη
χρωματική παλέτα και την λεπτομερή δουλεία των απτικών ιδιοτήτων της ζωγραφικής
επιφάνειας με τη χρήση διαφορετικών τεχνικών.
Τα πορτρέτα της σειράς Ίχνη έχουν μια επιβλητική παρουσία με κοντινά πλάνα, χωρίς να
εμφανίζονται τα χέρια τους και με μια τοποθέτηση των κεφαλιών στο επάνω μέρος
του καμβά.
εμφανίζονται τα χέρια τους και με μια τοποθέτηση των κεφαλιών στο επάνω μέρος
του καμβά.
Στα έργα Traces I, Traces II και Traces VIII, τα πρόσωπα μας
κοιτάνε μετωπικά με το ένα μάτι ορατό, ενώ η δεξιά πλευρά τους βυθίζεται στο
σκοτάδι. Είναι άτομα αναγνωρίσιμα, αλλά την ίδια στιγμή με θολά σημεία, ακριβώς
όπως η μνήμη, με λάμψεις και γκρι περιοχές. Το ίδιο άτομο αφήνει τα ίχνη του,
όπως δείχνουν τα κεφάλια στο φόντο στο Traces II και στο Traces VIII που είναι αυτοπροσωπογραφίες.
κοιτάνε μετωπικά με το ένα μάτι ορατό, ενώ η δεξιά πλευρά τους βυθίζεται στο
σκοτάδι. Είναι άτομα αναγνωρίσιμα, αλλά την ίδια στιγμή με θολά σημεία, ακριβώς
όπως η μνήμη, με λάμψεις και γκρι περιοχές. Το ίδιο άτομο αφήνει τα ίχνη του,
όπως δείχνουν τα κεφάλια στο φόντο στο Traces II και στο Traces VIII που είναι αυτοπροσωπογραφίες.
Στα πορτρέτα τονίζονται μερικά σημεία με μια
προσεγμένη απόδοση των λεπτομερειών, όπως μπορεί να είναι το κουμπί ενός
πουκάμισου, το ένα μέρος από τα γυαλιά, μια γραβάτα, ενώ στην υπόλοιπη
επιφάνεια του έργου, είτε στη μορφή είτε στο φόντο, εξαφανίζεται η σχεδιαστική
προσοχή.
προσεγμένη απόδοση των λεπτομερειών, όπως μπορεί να είναι το κουμπί ενός
πουκάμισου, το ένα μέρος από τα γυαλιά, μια γραβάτα, ενώ στην υπόλοιπη
επιφάνεια του έργου, είτε στη μορφή είτε στο φόντο, εξαφανίζεται η σχεδιαστική
προσοχή.
Είναι ακριβώς αυτή η δυναμική ισορροπία
ανάμεσα στα παραστατικά και τα αφαιρετικά στοιχεία που φανερώνει ότι δεν
είμαστε απλώς μπροστά σε πορτρέτα όπου το βλέμμα της καλλιτέχνιδας κινείται
προς τα έξω, εκεί που στέκεται το υποκείμενο. Αντιθέτως, έχουμε να κάνουμε με
μια εσωτερική εικόνα, συνδεδεμένη με το βίωμα των σχέσεων που δημιουργήθηκαν με
αυτά τα άτομα και με τη μνήμη τους.
ανάμεσα στα παραστατικά και τα αφαιρετικά στοιχεία που φανερώνει ότι δεν
είμαστε απλώς μπροστά σε πορτρέτα όπου το βλέμμα της καλλιτέχνιδας κινείται
προς τα έξω, εκεί που στέκεται το υποκείμενο. Αντιθέτως, έχουμε να κάνουμε με
μια εσωτερική εικόνα, συνδεδεμένη με το βίωμα των σχέσεων που δημιουργήθηκαν με
αυτά τα άτομα και με τη μνήμη τους.
Με τη χρήση περιοδικών, φωτογραφιών και το
κολάζ σελίδων από παλιά σκίτσα της, σε συνδυασμό με τις λαδομπογιές και το
παστέλ, η Θ. Παπαδοπούλου καταφέρνει να μεταφέρει και τεχνικά την αποσπασματικότητα,
την αποδόμηση και την ανασύνθεση που πραγματοποιούνται κατά την διαδικασία μνημόνευσης.
Μια διαδικασία που είναι ταυτόχρονα μια αναζήτηση της ίδιας της της ύπαρξης ως
άτομο.
κολάζ σελίδων από παλιά σκίτσα της, σε συνδυασμό με τις λαδομπογιές και το
παστέλ, η Θ. Παπαδοπούλου καταφέρνει να μεταφέρει και τεχνικά την αποσπασματικότητα,
την αποδόμηση και την ανασύνθεση που πραγματοποιούνται κατά την διαδικασία μνημόνευσης.
Μια διαδικασία που είναι ταυτόχρονα μια αναζήτηση της ίδιας της της ύπαρξης ως
άτομο.
Τα έργα αυτά θα μείνουν ως ίχνη, ως απόνερα
στη θάλασσα, παραφράζοντας τον ποιητή Αντόνιο Ματσάδο.
στη θάλασσα, παραφράζοντας τον ποιητή Αντόνιο Ματσάδο.
Όλα
περνούν κι όλα μένουν,
περνούν κι όλα μένουν,
αλλά
δικό μας είναι το να περνάμε
δικό μας είναι το να περνάμε
να
περνάμε κάνοντας δρόμους,
περνάμε κάνοντας δρόμους,
δρόμους
πάνω στη θάλασσα.
πάνω στη θάλασσα.
[…]
Αντόνιο Ματσάδο, Διαβάτη, δεν υπάρχει δρόμος ( Αντόνιο Ματσάδο, Ποιήματα, μετάφραση και ανθολόγηση Ρ. Καππάτος Εκάτη, 2009 ).
Miguel Fernández
Belmonte
Belmonte
Ιστορικός Τέχνης
Traces III, 120 x 120 cm, mixed media on wood panel |
Η Θέκλα Παπαδοπούλου ( Λεμεσός, 1978 )
αποφοίτησε από την Αμερικανική Ακαδημία Λάρνακας το 1996 και σπούδασε στη
συνέχεια στην Ακαδημία Καλών Τεχνών “Rafaello” του Ουρμπίνο
στην Ιταλία. Ζει μόνιμα στη Λάρνακα όπου εργάζεται ως καθηγήτρια τέχνης.
αποφοίτησε από την Αμερικανική Ακαδημία Λάρνακας το 1996 και σπούδασε στη
συνέχεια στην Ακαδημία Καλών Τεχνών “Rafaello” του Ουρμπίνο
στην Ιταλία. Ζει μόνιμα στη Λάρνακα όπου εργάζεται ως καθηγήτρια τέχνης.
Το 2012 και 2013 έκανε ιδιωτικές αναθέσεις
συλλογών έργων για το Faros Hotel
και την εταιρία Eos Trust
Ltd στην Κύπρο.
συλλογών έργων για το Faros Hotel
και την εταιρία Eos Trust
Ltd στην Κύπρο.
Έχει συμμετάσχει σε ατομικές και ομαδικές
εκθέσεις και διεθνείς διαγωνισμούς στην Κύπρο, στην Ελλάδα, στο Ηνωμένο
Βασίλειο, στις ΗΠΑ ( Caelum Gallery
στην Νέα Υόρκη, Hud Gallery
στην Καλιφόρνια ) και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ( Chiyoda Art
Centre στο Ντουμπάι ) όπου συμμετείχε το 2017 στην art
fair “World Art
Dubai“.
εκθέσεις και διεθνείς διαγωνισμούς στην Κύπρο, στην Ελλάδα, στο Ηνωμένο
Βασίλειο, στις ΗΠΑ ( Caelum Gallery
στην Νέα Υόρκη, Hud Gallery
στην Καλιφόρνια ) και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ( Chiyoda Art
Centre στο Ντουμπάι ) όπου συμμετείχε το 2017 στην art
fair “World Art
Dubai“.
Έργα της βρίσκονται στη Δημοτική Πινακοθήκη
Λάρνακας, στο Δημαρχείο Λάρνακας και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, Κύπρο
και στο εξωτερικό.
Λάρνακας, στο Δημαρχείο Λάρνακας και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, Κύπρο
και στο εξωτερικό.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Υλικότητες και Βλέμματα. Ομαδική έκθεση από το Potential Project.
Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης «Δημοκρατία και Συγκρούσεις / Democracy and Conflicts»
Νίκος Μπασιάς «Φλογισμένα Τάματα, Μνήμης και Θυσίας».
Pino Pandolfini “FLORA EFFIMERA”. Ατομική έκθεση χαρακτικής στον χώρο τέχνης ETCH INK.
Sleep with angels. Ομαδική έκθεση σύγχρονης Τέχνης.
50 women over 50. Έκθεση φωτογραφίας της Βάνιας Τλούπα στην Ελληνοαμερικάνικη Ένωση.