«Θραυσματικές Εικόνες Γυναικών: Περί σαγήνης». Μία έκθεση σκληρής φωτογραφίας του Βασίλη Καρκατσέλη (Επ’ αφορμή ένα βιβλίο, επ’ ευκαιρία μίας παράστασης).

Εγκαίνια και happening εγκαινίων Κυριακή 15 Δεκεμβρίου, στις  20.00

@ Ζώγια



Με μεγάλη χαρά η Ζώγια υποδέχεται την έκθεση φωτογραφίας
του
Βασίλη Καρκατσέλη και τη σχετική δράση των εγκαινίων την
Κυριακή 15 Δεκεμβρίου.
«Θραυσματικές
Εικόνες Γυναικών: Περί σαγήνης»
Ο
Βασίλης Καρκατσέλης διερευνά τη γυναικεία σαγήνη διατυπώνοντας μια ανοιχτή
αφήγηση για την πλάνη που ακροβατεί ανάμεσα στην ευθραυστότητα, στο όνειρο και
στον εφιάλτη. Ίχνη γυναικών, θραύσματα ιστοριών και υλικά τεκμήρια ως
“μαγεμένα” του γυναικείου περάσματος αποτυπώνονται από τον φωτογραφικό του φακό
συνθέτοντας πορτρέτα πιθανών αρχετυπικών ηρωίδων. Αισθησιασμός, αδηλότητα,
παραφορά και απόκρυψη μαρτυρούν ρόλους ηρωικούς έως στωικούς, αλλά και
τραγικούς με αναφορές από τη Σαλώμη μέχρι την Οφηλία.
Γεωργία
Κουρκουνάκη
, επιμελήτρια της έκθεσης, Υπ. Διδάκτωρ
Ιστορίας της Τέχνης.
Το βράδυ των εγκαινίων, εκτός της σχετικής
εγκατάστασης, στα τραπέζια θα κυκλοφορούν δύο σχετικά
artist book με φωτογραφία
Βασίλη Καρκατσέλη και κείμενα Δημήτρη Κρεούζη
ενώ στις 20.30 παρουσιάζεται
θεατρική δράση από την θεατρική ομάδα ΕΝΔΟΧΩΡΑ, σε σκηνοθεσία Ιωάννας
Ευθυμιάδου.
Τη δράση στηρίζουν οι:
Σοφία Δαγκοπούλου
Νίκη Καρκατσέλη
Βάσω Μιχαηλίδου
Μιράντα Παπαγεωργίου
Σοφία Σπυρίδου
Ελίνα Τερζοπούλου
και ο Γιώργος Καμπούρης
Η θεατρική δράση συντίθεται από σπαράγματα της
παράστασης «Ιστορίες Γυναικών ή άτεχνο κολάζ σπασμένων εικόνων»
Λίγα λόγια για τη
θεατρική ομάδα Ενδοχώρα
Η θεατρική ομάδα Ενδοχώρα δημιουργήθηκε το 1997
από την Ιωάννα Ευθυμιάδου και τον Γιώργο Καμπούρη και έχει ανεβάσει πλήθος
παραστάσεων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στον πυρήνα της φιλοσοφίας της
ομάδας Ενδοχώρα βρίσκεται η διάδραση με άλλες τέχνες και συγκεκριμένα με την
τέχνη της φωτογραφίας. Με τον Βασίλη Καρκατσέλη τα μέλη της Ενδοχώρας
συνεργάστηκαν πολλές φορές στο παρελθόν με τις παραστάσεις: «Τα είδωλά της…»,
βασισμένη στην Υβόννη του Γκόμπροβιτς, «Στα όρια του Μύθου», πάνω σε θεατρικές
συνθέσεις της Τέταρτης Διάστασης του Γιάννη Ρίτσου, «Ελένη,
mixing memory and desire», του Γιάννη
Ρίτσου, «Εσύ και οι εφιάλτες σου», βασισμένο στο έργο του Μαξ Φριτς, «
Motel Lovelace Hellas», πάνω σε κείμενα της Μαργκερίτ Ντυράς και του
Ιάκωβου Καμπανέλλη, «Η θάλασσα θα ρθει και θα δικάσει» πάνω στο έργο του Μ.
Βίσνιεκ. Έτσι παρουσιάστηκαν το Φωτόδραμα1 και το Φωτόδραμα2, στα οποία οι
φωτογραφίες λειτουργούσαν ως σκηνικός χώρος υποδοχής των ρόλων, σε έναν εκ των
υστέρων στοχασμό. Σ’ αυτόν τον μεταχρόνο δημιουργείται ένα νέο καλλιτεχνικό
προϊόν που συντίθεται από τη δημιουργική ματιά του φωτογράφου και ό τι απέμεινε
από το εφήμερο της θεατρικής πράξης.  
Λίγα
λόγια για την έκθεση
Η έκθεση φιλοξενεί φωτογραφικό υλικό που
δημιουργήθηκε για να συνοδέψει μία παράσταση, η οποία δομήθηκε επάνω στο βιβλίο
«Ιστορίες Γυναικών ή Άτεχνο κολάζ σπασμένων εικόνων» της Μαγδαληνής Μπεκρή
(Εκδόσεις Μολύβι).
Τελικά η παράσταση,  σε σκηνοθεσία Ιωάννας Ευθυμιάδου,
δόθηκε στο θέατρο  Παράθλαση, τον Μάιο
του 2019, δίχως τη συνοδεία των φωτογραφιών
.
Όπως συμβαίνει, όμως, πάντα, (τίποτε δεν είναι
γεγονός τετελεσμένο), το θέμα συνεχίζει να απασχολεί το φωτογράφο (και τους
λοιπούς συντελεστές), εμπλουτίζεται το υλικό του και διευρύνεται η θεματική.
Η έκθεση των φωτογραφιών στη Ζώγια έχει μία
πολύ συγκεκριμένη μορφή, σχεδιασμένη αποκλειστικά για το χώρο (η δομή επιβάλλει
φόρμα) και τη λειτουργία του (η χρήση υποχρεώνει σε συστήματα ανάγνωσης και
περιεχομένου).
Στη «στάση» αυτή, στους τοίχους ενός χώρου
συνεύρεσης διαφορετικών φωνών, μουσικών απαγγελιών και χαλαρωτικών συν-ομιλιών
στριμώχνεται, ως αντίλογος στους τοίχους, μία αντιδιακοσμητική μετωπική
φωτογραφική γλώσσα. Εικόνες από τις οποίες έχει αφαιρεθεί ο ρεαλισμός της
αναπαράστασης ενός φύλλου (που αναφέρεται στον τίτλο) ή των σχετικών περί αυτού
προτύπων. Ίσως να πρόκειται για αντιπαιδαγωγικές παρουσίες που αντί να
περιγράφουν κοινωνικές συνθήκες ή αρχετυπικά είδωλα, σχολιάζουν τις αντιφατικές
σχέσεις της φωτογραφίας και με τον εαυτό της και με την κοινωνία της μετά τη
μεταπολίτευση μεταβατικής μεταμοντέρνας εποχής μας.
Τα μετέωρα έργα προσφέρονται ως διασπασμένα
ερωτηματικά  μέρους ενός ευρύτερου όλου,
που δε θα δούμε ποτέ σαν τέτοιο. Ακόμη και σε αυτή την εκδοχή το πολυμορφικό
των εγκαινίων διαχωρίζεται, σαφώς, από την έκθεση μετά.


Σύντομο βιογραφικό του Καρκατσέλη
Βασίλη
Γεννήθηκε στο
Παλαιό Φάληρο Αττικής το 1952. Έχει παρουσιάσει τη χαρακτική και ζωγραφική του
εργασία σε 17 ατομικές και πάνω από 50 ομαδικές εκθέσεις, σε Ελλάδα και
εξωτερικό. Ομοίως, τη φωτογραφική του εργασία παρουσίασε σε 51 ατομικές και
πάνω από 100 ομαδικές. Εκδόθηκαν διάφορα έντυπα με κείμενα, δοκίμια,
μονογραφίες, ποίηση, χαρακτικά και φωτογραφίες του.
Διετέλεσε
μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Μουσείου Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης.
Μεταξύ άλλων το 1984 ιδρύει τη Φωτογραφική Ομάδα Τριανδρίας, γνωστή σε όλους
σήμερα, σα Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και είναι Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής
του Επιτροπής. Είναι μέλος διάφορων δραστήριων καλλιτεχνικών ομάδων, εργάζεται
για τη διάδραση των τεχνών. Διδάσκει  το
αντικείμενό του παντού όπου του ζητηθεί. Τον απασχολεί τόσο η παραδοσιακή
αντίληψη για την τέχνη, όσο και το ταξίδι της πέραν των ορίων.
Παρουσίασε
την πρόσφατη εργασία του σε πολλούς χώρους και θεσμούς, και ανάμεσά τους στο
Γαλλικό
Salon, στο Βελιγράδι, τις Βρυξέλες, το Δουβλίνο, το
Μεξικό, το Περού, την Ισπανία, Σερβία, Κροατία, Κίνα, Κύπρο, στην
Κωνσταντινούπολη και Σουηδία πολλαπλώς, τις Φωτογραφικές Ημέρες του Κάουνας στη
Λιθουανία, στο ¨Ευρωπαίοι Δημιουργοί¨
στο
Lotz της Πολωνίας, το Ουγγρικό Μουσείο Φωτογραφίας, τα
Φεστιβάλ
Marigrafia και Photovakation της Βουλγαρίας, την Biennale του Άμστερνταμ, την Phodar Bienniale, τη Φωτογραφική Συγκυρία και τη PHOTOBIENNALE, το Ίδρυμα Τσιχριτζή,  το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το
Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ, το Μουσείο Ύδρευσης Θεσσαλονίκης, το Μουσείο
Βυζαντινού Πολιτισμού, το  Μουσείο Λαϊκών
Οργάνων Θεσσαλονίκης, το Λαογραφικό Μουσείο της Ξάνθης, την 1η
Μπιενάλε Θεσσαλονίκης και φυσικά, σε πολλούς άλλους εξωθεσμικούς χώρους.
Για
παλαιότερες εργασίες του:
Η έκθεση πραγματοποιείται με τη συνεργασία της
«Άθωνος
aRT sPACE».
Ιnfo:
Έκθεση φωτογραφίας
του Βασίλη Καρκατσέλη
Τίτλος: «Θραυσματικές
Εικόνες Γυναικών: Περί σαγήνης
»
Εγκαίνια: Κυριακή
15
Δεκεμβρίου
2019 στις 20.00
Διάρκεια έκθεσης μέχρι 16 Ιανουαρίου 2020
«Ζώγια» / Βιβλίο, τσάι και συμπάθεια
Αλ. Σβώλου 54
Είσοδος ελεύθερη
Τηλέφωνο για πληροφορίες: 2310 243.459