Το σπίτι με τις Καρυάτιδες στην οδό Ασωμάτων που μάγεψε τον Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν και τον Τσαρούχη.
Ένα σπίτι που ανήκει στην αστική μυθολογία της
πόλης είναι αυτό στον αριθμό 45 της Ασωμάτων. Ένα διώροφο νεοκλασικό, όχι
ιδιαίτερης λαμπρότητας, ένα λαϊκό σπίτι της ευρύτερης περιοχής του Ψυρρή, που
έφερε στο μπαλκόνι δύο περήφανες Καρυάτιδες. Με τoν λαϊκό θρύλο να μιλά για τον
καημό του ιδιοκτήτη για το χαμό των δύο θυγατέρων του (θρύλος που δεν
επιβεβαιώνεται από τους συγγενείς), το σπίτι μάγεψε τον Γιάννη Τσαρούχη αλλά
και τον περίφημο Γάλλο φωτογράφο Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν…
πόλης είναι αυτό στον αριθμό 45 της Ασωμάτων. Ένα διώροφο νεοκλασικό, όχι
ιδιαίτερης λαμπρότητας, ένα λαϊκό σπίτι της ευρύτερης περιοχής του Ψυρρή, που
έφερε στο μπαλκόνι δύο περήφανες Καρυάτιδες. Με τoν λαϊκό θρύλο να μιλά για τον
καημό του ιδιοκτήτη για το χαμό των δύο θυγατέρων του (θρύλος που δεν
επιβεβαιώνεται από τους συγγενείς), το σπίτι μάγεψε τον Γιάννη Τσαρούχη αλλά
και τον περίφημο Γάλλο φωτογράφο Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν…
Το σπίτι χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα και
έχει όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά της λαϊκής αρχιτεκτονικής της περιοχής. Το
αποτέλεσμα είναι μοναδικό, σπάνιο,
μακριά από κιτς απηχήσεις, έγινε πίνακας από τον Γιάννη Τσαρούχη αλλά και
καθήλωσε τον Μπρεσόν που το φωτογράφησε καθώς από μπροστά περνούσαν δυο
μαυροντυμένες γυναίκες, δημιουργώντας μια εμβληματική φωτογραφία.
έχει όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά της λαϊκής αρχιτεκτονικής της περιοχής. Το
αποτέλεσμα είναι μοναδικό, σπάνιο,
μακριά από κιτς απηχήσεις, έγινε πίνακας από τον Γιάννη Τσαρούχη αλλά και
καθήλωσε τον Μπρεσόν που το φωτογράφησε καθώς από μπροστά περνούσαν δυο
μαυροντυμένες γυναίκες, δημιουργώντας μια εμβληματική φωτογραφία.
Όμως, το σπίτι με τις καρυάτιδες, ήταν και η
οικία της Εκάβης στο περίφημο μυθιστόρημα του Κώστα Ταχτσή «Το Τρίτο Στεφάνι». Διαβάζουμε
στο blog omadaasty, σε θέμα για την Αθήνα του Ταχτσή: «Η χρήση του Σπιτιού με
τις Καρυάτιδες στο Τρίτο Στεφάνι μοιάζει να αποκρυσταλλώνει όλη την ιδεολογική
φόρτιση του νεοκλασικισμού σαν συνδετικού κρίκου ανάμεσα στην αρχαία και την
σύγχρονη Αθήνα. Αποτυπωμένο πρώτη φορά το 1952 από τον Γιάννη Τσαρούχη, το
λαϊκό νεοκλασικό της Αγίων Ασωμάτων θα περάσει από το Τρίτο Στεφάνι για να
συμπεριληφθεί, τριάντα χρόνια αργότερα και πάλι από τον Τσαρούχη στα σκηνικά
των Θεσμοφοριαζουσων του Αριστοφάνη, σε μετάφραση του ίδιου του Κώστα Ταχτσή,
μετάφραση που ο ίδιος υποστήριζε ότι συγγένευε με τη γλώσσα που μιλούσαν οι
γυναίκες των παιδικών του χρόνων, τις λογοτεχνικές αντανακλάσεις των οποίων
τοποθετεί στο ίδιο σπίτι. Σε αυτό το πλαίσιο, ίσως να μην είναι τυχαίο ότι ο
πατέρας της Εκάβης, έτερος ένοικος αυτού του σπιτιού – συμβόλου, εμφανίζεται
ως «πρακτικός αρχαιολόγος» που ήθελε «να
γεφυρώσει το χάσμα που χώριζε την αρχαία Ελλάδα από την νέα». Μιλώντας για
λογοτεχνικές αντανακλάσεις, αξίζει να παρατηρήσουμε ότι ο Άκης, alter ego του
Κώστα Ταχτσή στο Τρίτο Στεφάνι, ξεκινά την πορεία του ως ζωγράφος ζωγραφίζοντας
«παλιά αθηναϊκά σπίτια», μια αναφορά ίσως στον Γιάννη Τσαρούχη, που έθεσε τη
βάση για το πέρασμα του Σπιτιού με τις Καρυάτιδες στον μύθο.»
οικία της Εκάβης στο περίφημο μυθιστόρημα του Κώστα Ταχτσή «Το Τρίτο Στεφάνι». Διαβάζουμε
στο blog omadaasty, σε θέμα για την Αθήνα του Ταχτσή: «Η χρήση του Σπιτιού με
τις Καρυάτιδες στο Τρίτο Στεφάνι μοιάζει να αποκρυσταλλώνει όλη την ιδεολογική
φόρτιση του νεοκλασικισμού σαν συνδετικού κρίκου ανάμεσα στην αρχαία και την
σύγχρονη Αθήνα. Αποτυπωμένο πρώτη φορά το 1952 από τον Γιάννη Τσαρούχη, το
λαϊκό νεοκλασικό της Αγίων Ασωμάτων θα περάσει από το Τρίτο Στεφάνι για να
συμπεριληφθεί, τριάντα χρόνια αργότερα και πάλι από τον Τσαρούχη στα σκηνικά
των Θεσμοφοριαζουσων του Αριστοφάνη, σε μετάφραση του ίδιου του Κώστα Ταχτσή,
μετάφραση που ο ίδιος υποστήριζε ότι συγγένευε με τη γλώσσα που μιλούσαν οι
γυναίκες των παιδικών του χρόνων, τις λογοτεχνικές αντανακλάσεις των οποίων
τοποθετεί στο ίδιο σπίτι. Σε αυτό το πλαίσιο, ίσως να μην είναι τυχαίο ότι ο
πατέρας της Εκάβης, έτερος ένοικος αυτού του σπιτιού – συμβόλου, εμφανίζεται
ως «πρακτικός αρχαιολόγος» που ήθελε «να
γεφυρώσει το χάσμα που χώριζε την αρχαία Ελλάδα από την νέα». Μιλώντας για
λογοτεχνικές αντανακλάσεις, αξίζει να παρατηρήσουμε ότι ο Άκης, alter ego του
Κώστα Ταχτσή στο Τρίτο Στεφάνι, ξεκινά την πορεία του ως ζωγράφος ζωγραφίζοντας
«παλιά αθηναϊκά σπίτια», μια αναφορά ίσως στον Γιάννη Τσαρούχη, που έθεσε τη
βάση για το πέρασμα του Σπιτιού με τις Καρυάτιδες στον μύθο.»
Το σπίτι ανακηρύχθηκε διατηρητέο το 1989.
Δέκα χρόνια αργότερα ανακαινίστηκε με
την επίβλεψη του αρχιτεκτονικού γραφείου του Στέφανου Πάντου-Κίκκου.
Δέκα χρόνια αργότερα ανακαινίστηκε με
την επίβλεψη του αρχιτεκτονικού γραφείου του Στέφανου Πάντου-Κίκκου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης «Δημοκρατία και Συγκρούσεις / Democracy and Conflicts»
Νίκος Μπασιάς «Φλογισμένα Τάματα, Μνήμης και Θυσίας».
Based On True Stories. Ομαδική έκθεση φωτογραφίας στο T.A.F./ the art foundation.
50 women over 50. Έκθεση φωτογραφίας της Βάνιας Τλούπα στην Ελληνοαμερικάνικη Ένωση.
«Τρωάδες: Πάλη στα Ερείπια». Ομαδική έκθεση κόμικς στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Ελένη Θεοφυλάκτου Relocation: Μικρές περιστροφικές μετακινήσεις κατόπιν αγωγής για την άγνοια