Παρατείνεται έως 30 Απριλίου η έκθεση «Αναφορά στην Γκουέρνικα» του Κυριάκου Κατζουράκη.
Μετά το μεγάλο ενδιαφέρον του
κοινού για την έκθεση με τίτλο «Αναφορά στην Γκουέρνικα» του Κυριάκου
Κατζουράκη, η οποία παρουσιάζεται στην αίθουσα Ειρήνης Κατσίγρα της Δημοτικής
Πινακοθήκης Λάρισας-Μουσείου Γ.Ι Κατσίγρα παρατείνεται η διάρκειά της έως 30
Απριλίου 2019.
κοινού για την έκθεση με τίτλο «Αναφορά στην Γκουέρνικα» του Κυριάκου
Κατζουράκη, η οποία παρουσιάζεται στην αίθουσα Ειρήνης Κατσίγρα της Δημοτικής
Πινακοθήκης Λάρισας-Μουσείου Γ.Ι Κατσίγρα παρατείνεται η διάρκειά της έως 30
Απριλίου 2019.
Η έκθεση, η οποία εγκαινιάστηκε
τον περασμένο Φεβρουάριο, περιλαμβάνει έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά
στη Λάρισα και στη συνέχεια θα παρουσιαστούν
στην Αθήνα στο Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ).
τον περασμένο Φεβρουάριο, περιλαμβάνει έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά
στη Λάρισα και στη συνέχεια θα παρουσιαστούν
στην Αθήνα στο Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ).
Ο Μάνος Στεφανίδης, επιμελητής
της έκθεσης, στον συνοδευτικό δίγλωσσο κατάλογο της έκθεσης σημειώνει
χαρακτηριστικά: «Ο Κυριάκος Κατζουράκης, τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια της
κρίσης, ζωγραφίζει μια σειρά έργων-σχολίων της Guernica. Μοιάζει αυτό το μυθικό
έργο του 1937 που σφραγίζει δραματικά μιαν άλλη περίοδο κρίσης -ή καλύτερα
φρίκης- και που στοιχειώνει έκτοτε την Ευρωπαϊκή συνείδηση ως απόλυτο ζωγραφικό
τοτέμ, να τυραννάει και τη μνήμη και τη φαντασία του ζωγράφου θέλοντας να
ξαναϋπάρξει αλλιώς… Η Guernica του Κατζουράκη απλώνεται σε περισσότερες από
40 μικρές και μεγάλες συνθέσεις, αναμοχλεύει τα βασικά σύμβολα της πικασσικής
μυθολογίας και αναδεικνύει μια σειρά από καινούρια».
της έκθεσης, στον συνοδευτικό δίγλωσσο κατάλογο της έκθεσης σημειώνει
χαρακτηριστικά: «Ο Κυριάκος Κατζουράκης, τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια της
κρίσης, ζωγραφίζει μια σειρά έργων-σχολίων της Guernica. Μοιάζει αυτό το μυθικό
έργο του 1937 που σφραγίζει δραματικά μιαν άλλη περίοδο κρίσης -ή καλύτερα
φρίκης- και που στοιχειώνει έκτοτε την Ευρωπαϊκή συνείδηση ως απόλυτο ζωγραφικό
τοτέμ, να τυραννάει και τη μνήμη και τη φαντασία του ζωγράφου θέλοντας να
ξαναϋπάρξει αλλιώς… Η Guernica του Κατζουράκη απλώνεται σε περισσότερες από
40 μικρές και μεγάλες συνθέσεις, αναμοχλεύει τα βασικά σύμβολα της πικασσικής
μυθολογίας και αναδεικνύει μια σειρά από καινούρια».
Επίσης, ο Γιώργος Ι. Μανιάτης
αναφέρει σχετικά: «Παραφράζοντας τον Μπωντλέρ, ο Κατζουράκης μπορεί να θεωρηθεί
ζωγράφος της σύγχρονης καθημερινότητας, όχι μόνο στο εικαστικό αλλά και στο
κινηματογραφικό του έργο. Πρόκειται για την καθημερινότητα όχι ως αποτέλεσμα
αισθητηριακής αλλά βιωμένης εμπειρίας…
αναφέρει σχετικά: «Παραφράζοντας τον Μπωντλέρ, ο Κατζουράκης μπορεί να θεωρηθεί
ζωγράφος της σύγχρονης καθημερινότητας, όχι μόνο στο εικαστικό αλλά και στο
κινηματογραφικό του έργο. Πρόκειται για την καθημερινότητα όχι ως αποτέλεσμα
αισθητηριακής αλλά βιωμένης εμπειρίας…
Δεν είναι η στερεότυπη
καθημερινότητα του πολύβοου άστεος, η πολύχρωμη και θορυβώδης, ασθμαίνουσα και
φευγαλέα. Στον Κατζουράκη η καθημερινότητα είναι σκοτεινή, περίκλειστη, τραγικά
ουσιώδης, όχι περιττή και φλύαρη. Κυριαρχούν οι τόνοι του γκρίζου χρώματος και
του γήινου καφέ μέσα σε χαραμάδες φωτός. Είναι η καθημερινότητα της κρίσης, όχι
σαν ρεπορτάζ αλλά ως αίσθηση, ως καθημερινό βίωμα. Ο Κατζουράκης δεν εικονογραφεί,
ερμηνεύει».
καθημερινότητα του πολύβοου άστεος, η πολύχρωμη και θορυβώδης, ασθμαίνουσα και
φευγαλέα. Στον Κατζουράκη η καθημερινότητα είναι σκοτεινή, περίκλειστη, τραγικά
ουσιώδης, όχι περιττή και φλύαρη. Κυριαρχούν οι τόνοι του γκρίζου χρώματος και
του γήινου καφέ μέσα σε χαραμάδες φωτός. Είναι η καθημερινότητα της κρίσης, όχι
σαν ρεπορτάζ αλλά ως αίσθηση, ως καθημερινό βίωμα. Ο Κατζουράκης δεν εικονογραφεί,
ερμηνεύει».
Βιογραφικό
Κυριάκου Κατζουράκη:
Κυριάκου Κατζουράκη:
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε
ζωγραφική και σκηνογραφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και στην Αγγλία στη
St. Martins School of Art. Έζησε στην Αγγλία το διάστημα 1972–1985, όπου με
επιμέλεια του Eduardo Paolozzi οργάνωσε το 1976 έκθεση στη Serpentine Gallery,
Arts Council.
ζωγραφική και σκηνογραφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και στην Αγγλία στη
St. Martins School of Art. Έζησε στην Αγγλία το διάστημα 1972–1985, όπου με
επιμέλεια του Eduardo Paolozzi οργάνωσε το 1976 έκθεση στη Serpentine Gallery,
Arts Council.
Ιδρυτικό μέλος της ομάδας «5 νέοι
Έλληνες Ρεαλιστές».
Έλληνες Ρεαλιστές».
XI Biennale de
Paris το 1980 και Biennale Sao Paulo το 1979. Σκηνογραφίες στο
Θέατρο Τέχνης 1988 – 2006 με σκηνοθέτη τον Γ. Λαζάνη. Δουλεύει συστηματικά πάνω
στις σχέσεις της ζωγραφικής με το θέατρο και τον κινηματογράφο. Το 2005
εκλέγεται τακτικός καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών ΑΠΘ – Από το 2012 είναι
Ομότιμος Καθηγητής στο ΑΠΘ.
Paris το 1980 και Biennale Sao Paulo το 1979. Σκηνογραφίες στο
Θέατρο Τέχνης 1988 – 2006 με σκηνοθέτη τον Γ. Λαζάνη. Δουλεύει συστηματικά πάνω
στις σχέσεις της ζωγραφικής με το θέατρο και τον κινηματογράφο. Το 2005
εκλέγεται τακτικός καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών ΑΠΘ – Από το 2012 είναι
Ομότιμος Καθηγητής στο ΑΠΘ.
2013 Αναδρομική Μουσείο Μπενάκη
και έκδοση του βιβλίου του “Τάξη στο Χάος”, εκδ. Καλειδοσκόπιο 2013.
και έκδοση του βιβλίου του “Τάξη στο Χάος”, εκδ. Καλειδοσκόπιο 2013.
Σκηνοθεσίες στον
κινηματογράφο: 2003 Ο Δρόμος προς τη Δύση, 2005 Γλυκιά Μνήμη, 2008 Μικρές
Εξεγέρσεις, 2017 USSAK
κινηματογράφο: 2003 Ο Δρόμος προς τη Δύση, 2005 Γλυκιά Μνήμη, 2008 Μικρές
Εξεγέρσεις, 2017 USSAK
Επισκέψεις
σχολείων:
σχολείων:
Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της
έκθεσης διοργανώνονται δωρεάν εκπαιδευτικές ξεναγήσεις και μουσειοπαιδαγωγικό
πρόγραμμα για οργανωμένες επισκέψεις σχολείων. Στόχος των ξεναγήσεων και του
προγράμματος είναι οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με το έργο του Πικάσο
«Γκουέρνικα», να γνωρίσουν το ιστορικό πλαίσιο της δημιουργίας του έργου και
τους συμβολισμούς του καθώς και την οπτική και τις αναφορές του Κυριάκου
Κατζουράκη στο συγκεκριμένο έργο. Οι μαθητές γνωρίζουν και άλλα έργα του
δημιουργού των τελευταίων ετών διαφορετικής θεματολογίας που καταδεικνύουν το
χαρακτηριστικό καλλιτεχνικό του ύφος, όπως «Η Αλίκη θα μεγαλώσει» εμπνευσμένο
από την ιστορία του Lewis Carroll «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» και «ο
Picasso στην Κρήτη» που αναφέρεται στο μύθο του Μινώταυρου. Δηλώσεις
συμμετοχής: τηλ. 2410621205.
έκθεσης διοργανώνονται δωρεάν εκπαιδευτικές ξεναγήσεις και μουσειοπαιδαγωγικό
πρόγραμμα για οργανωμένες επισκέψεις σχολείων. Στόχος των ξεναγήσεων και του
προγράμματος είναι οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με το έργο του Πικάσο
«Γκουέρνικα», να γνωρίσουν το ιστορικό πλαίσιο της δημιουργίας του έργου και
τους συμβολισμούς του καθώς και την οπτική και τις αναφορές του Κυριάκου
Κατζουράκη στο συγκεκριμένο έργο. Οι μαθητές γνωρίζουν και άλλα έργα του
δημιουργού των τελευταίων ετών διαφορετικής θεματολογίας που καταδεικνύουν το
χαρακτηριστικό καλλιτεχνικό του ύφος, όπως «Η Αλίκη θα μεγαλώσει» εμπνευσμένο
από την ιστορία του Lewis Carroll «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» και «ο
Picasso στην Κρήτη» που αναφέρεται στο μύθο του Μινώταυρου. Δηλώσεις
συμμετοχής: τηλ. 2410621205.
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως
Κυριακή 10:00-14:00 & 18:00-21:00.
Κυριακή 10:00-14:00 & 18:00-21:00.
Είσοδος ελεύθερη.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΛΑΡΙΣΑΣ –
ΜΟΥΣΕΙΟ Γ.Ι. ΚΑΤΣΙΓΡΑ
ΜΟΥΣΕΙΟ Γ.Ι. ΚΑΤΣΙΓΡΑ
Γ. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ 2-ΝΕΑΠΟΛΗ ΛΑΡΙΣΑ
Τ. 2410 616266, 2410 623615, F. 2410 621204
info@katsigrasmuseum.gr,
dplarisas@yahoo.gr,
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Νίκος Σταθόπουλος «Στο Πέραμα δεν ακούγεται σφυριά» ( Performance )
«I found myself within a forest-Ευρέθην εις το δάσος». Εικαστική εγκατάσταση στο Υπαίθριο Μουσείο Υδ...
Γιώργος Θεοδώρου “ It’s not my fault”. Ατομική έκθεση στη γκαλερί «7».
Expressionism everywhere!
Μανούσος Μανουσάκης “A Dystopian Iconography”.
ΣΕΚΑΦ ROADSHOW στη ΛΑΡΙΣΑ την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2023