«Στα χνάρια της αύρας»: Ατομική έκθεση ζωγραφικής της εικαστικού Μαρίας Παπαφίλη στη Γκαλερί Αργώ.
ΤΡΙΤΗ 12 ΜΑΡΤΙΟΥ – 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019
Η γκαλερί
Αργώ, της οδού Νεοφύτου Δούκα 5, στο
Κολωνάκι, υποδέχεται στους χώρους της τη ζωγράφο Μαρία Παπαφίλη, η οποία θα παρουσιάσει την καινούργια της δουλειά,
μια σειρά έργων ζωγραφικής κάτω από το γενικό τίτλο “Στα χνάρια της
αύρας”. Αυτή είναι η 14η ατομική της έκθεση. Τα εγκαίνια θα
πραγματοποιηθούν την Τρίτη 12 Μαρτίου,
στις 7 το βράδυ. Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 20 Απριλίου 2019.
Αργώ, της οδού Νεοφύτου Δούκα 5, στο
Κολωνάκι, υποδέχεται στους χώρους της τη ζωγράφο Μαρία Παπαφίλη, η οποία θα παρουσιάσει την καινούργια της δουλειά,
μια σειρά έργων ζωγραφικής κάτω από το γενικό τίτλο “Στα χνάρια της
αύρας”. Αυτή είναι η 14η ατομική της έκθεση. Τα εγκαίνια θα
πραγματοποιηθούν την Τρίτη 12 Μαρτίου,
στις 7 το βράδυ. Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 20 Απριλίου 2019.
«[…] Με ιδιαίτερη στοργή και τρυφερότητα, η
Μαρία Παπαφίλη, χρησιμοποιεί στρώσεις χρωμάτων, που μεταφράζουν θωπευτικά
θαρρείς, άγραφες ιστορίες που λειτουργούν μέσα από ποιητικές νότες, στα θέματά
της. Μέσα από τις κατάλληλες μάλιστα σχεδιαστικές τους και χρωματικές
αλληλεπενέργειες, έρχονται στο προσκήνιο ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες αντιθετικές
τονικότητες. Η υφολογία άλλωστε συμπληρώνει νοηματικά τους συνειρμούς αυτών των
έργων, στα οποία διακρίνει κανείς απρόσμενες εντάσεις και διαβαθμιζόμενες
λάμψεις ή υφέσεις που δημιουργούν γοητευτικά παράδοξα.
Μαρία Παπαφίλη, χρησιμοποιεί στρώσεις χρωμάτων, που μεταφράζουν θωπευτικά
θαρρείς, άγραφες ιστορίες που λειτουργούν μέσα από ποιητικές νότες, στα θέματά
της. Μέσα από τις κατάλληλες μάλιστα σχεδιαστικές τους και χρωματικές
αλληλεπενέργειες, έρχονται στο προσκήνιο ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες αντιθετικές
τονικότητες. Η υφολογία άλλωστε συμπληρώνει νοηματικά τους συνειρμούς αυτών των
έργων, στα οποία διακρίνει κανείς απρόσμενες εντάσεις και διαβαθμιζόμενες
λάμψεις ή υφέσεις που δημιουργούν γοητευτικά παράδοξα.
Η δομή στα έργα αυτά, μετουσιώνεται σε έναν
διάλογο βάθους κι επιφανείας, προσδιορίζοντας η μια συντεταγμένη την άλλη, με
πυκνότητα ή αντιστικτική αραίωση του υλικού. Η στρωματογραφία άλλωστε των
επιπέδων του υλικού είναι έτσι διαμορφωμένη, ώστε να μεταδίδει συγκινησιακή
υγρασία, επιθυμώντας θαρρείς να ξεδιψάσει το δικό μας βλέμμα, κεντρίζοντας
παράλληλα την έκπληξή μας μπροστά στο απροσδόκητο.[…]»
διάλογο βάθους κι επιφανείας, προσδιορίζοντας η μια συντεταγμένη την άλλη, με
πυκνότητα ή αντιστικτική αραίωση του υλικού. Η στρωματογραφία άλλωστε των
επιπέδων του υλικού είναι έτσι διαμορφωμένη, ώστε να μεταδίδει συγκινησιακή
υγρασία, επιθυμώντας θαρρείς να ξεδιψάσει το δικό μας βλέμμα, κεντρίζοντας
παράλληλα την έκπληξή μας μπροστά στο απροσδόκητο.[…]»
Αθηνά Σχινά
Ιστορικός Τέχνης
«Σαγηνευτικά είναι, όντως, τα πορτραίτα που έχει με έμπνευση, πάθος και μεγάλη
μαεστρία ζωγραφίσει, η χαρισματική καλλιτέχνιδα :Μαρία Παπαφίλη. Πορτραίτα –
<δημιουργίες> καθώς υπαγορευμένα από αυτόν καθαυτόν τον ψυχισμό της – και γι’ αυτό αδιάβροχα σε κάθε τυποποίηση- ακτινοβολούν το έρμα της προσωπικότητας της.
Και αυτό, με χαρισματικό έναυσμα την ιδιοσυγκρασία του εκάστοτε μοντέλου και
όχι, απλά, τη μορφολογία του.
μαεστρία ζωγραφίσει, η χαρισματική καλλιτέχνιδα :Μαρία Παπαφίλη. Πορτραίτα –
<δημιουργίες> καθώς υπαγορευμένα από αυτόν καθαυτόν τον ψυχισμό της – και γι’ αυτό αδιάβροχα σε κάθε τυποποίηση- ακτινοβολούν το έρμα της προσωπικότητας της.
Και αυτό, με χαρισματικό έναυσμα την ιδιοσυγκρασία του εκάστοτε μοντέλου και
όχι, απλά, τη μορφολογία του.
Ευρηματικός
όσο και δυναμικός πομπός και δέκτης των
ερεθισμάτων στα οποία ανταποκρίνεται πλήρως ο ψυχισμός της Παπαφίλη στέκει το
κατ εξοχήν εκφραστικό βλέμμα των απεικονιζόμενων μορφών που στην κυριολεξία,
μαγνητίζει και το δικό μας. Χαρισματική αφετηρία αποτελούν ,εδώ,τα μάτια της
κάθε μορφής.[…]
όσο και δυναμικός πομπός και δέκτης των
ερεθισμάτων στα οποία ανταποκρίνεται πλήρως ο ψυχισμός της Παπαφίλη στέκει το
κατ εξοχήν εκφραστικό βλέμμα των απεικονιζόμενων μορφών που στην κυριολεξία,
μαγνητίζει και το δικό μας. Χαρισματική αφετηρία αποτελούν ,εδώ,τα μάτια της
κάθε μορφής.[…]
…το μάτι
υπερκαλύπτει μεταφορικά τις έννοιες
:ομορφιά, φως, κόσμος, σύμπαν , ζωή.
υπερκαλύπτει μεταφορικά τις έννοιες
:ομορφιά, φως, κόσμος, σύμπαν , ζωή.
Έννοιες που
δεν τις υπαινίσσεται απλά-οπτικά – η Παπαφίλη αλλά που ,αντίθετα, τις
<μεταμοσχεύει> βαθειά μέσα μας ,τόσο ψυχολογικά όσο και πνευματικά . Δύσκολο εγχείρημα που πέρα από το δυναμικό της ταλέντο
επαληθεύει τον πλούσιο εσωτερικό της κόσμο, κυρίως δε : τη <μεταφυσική>
σε υφή ευαισθησία της. Ευαισθησία χάρη στην οποία κατορθώνει πέρα και από ιδιαίτερα σημαντική καλλιτέχνιδα να
λειτουργεί σαν προικισμένο <διάμεσον>
ανάμεσα στην απτή φύση και στη
<μαγνητική > αύρα της κοσμογονίας .Και αυτήν, ακριβώς, την Ιδέα της
κοσμογονίας είναι που μας αναμεταδίδει
πάνω απ’ όλα μες από τα διαχρονικά πορτραίτα της . Πορτραίτα που έχουν
<εισπράξει > όσο είναι εικαστικά δυνατό κάτι το ουσιαστικό από την
ακτινοβολία της κοσμογονίας για να μας μεταγγίσουν χαρισματικά ένα διαχρονικό
,υπαρξιακό μήνυμα.»
δεν τις υπαινίσσεται απλά-οπτικά – η Παπαφίλη αλλά που ,αντίθετα, τις
<μεταμοσχεύει> βαθειά μέσα μας ,τόσο ψυχολογικά όσο και πνευματικά . Δύσκολο εγχείρημα που πέρα από το δυναμικό της ταλέντο
επαληθεύει τον πλούσιο εσωτερικό της κόσμο, κυρίως δε : τη <μεταφυσική>
σε υφή ευαισθησία της. Ευαισθησία χάρη στην οποία κατορθώνει πέρα και από ιδιαίτερα σημαντική καλλιτέχνιδα να
λειτουργεί σαν προικισμένο <διάμεσον>
ανάμεσα στην απτή φύση και στη
<μαγνητική > αύρα της κοσμογονίας .Και αυτήν, ακριβώς, την Ιδέα της
κοσμογονίας είναι που μας αναμεταδίδει
πάνω απ’ όλα μες από τα διαχρονικά πορτραίτα της . Πορτραίτα που έχουν
<εισπράξει > όσο είναι εικαστικά δυνατό κάτι το ουσιαστικό από την
ακτινοβολία της κοσμογονίας για να μας μεταγγίσουν χαρισματικά ένα διαχρονικό
,υπαρξιακό μήνυμα.»
Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν
Δρ. Ιστορικός της Τέχνης – Τεχνοκριτικός
OfficierdesArtsetLettres
Η Μαρία
Παπαφίλη γεννήθηκε στην Κόρινθο.
Παπαφίλη γεννήθηκε στην Κόρινθο.
Σπουδάσε
ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δασκάλους τους Δ.
Μυταρά, Ι. Μόραλη και Μ. Λαμπράκη-Πλάκα στην Ιστορία της Τέχνης, τον Γ.
Ξυνόπουλο στην Νωπογραφία και Τέχνη Φορητής Εικόνας, τον Ι. Κολέφα στο
Ψηφιδωτό. Πήρε πτυχίο με «άριστα» και κέρδισε
υποτροφίες, κατά την διάρκεια των σπουδών της στην Ανωτάτη Σχολή Καλών
Τεχνών της Αθήνας, του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών, για σπουδές στο Παρίσι.
ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δασκάλους τους Δ.
Μυταρά, Ι. Μόραλη και Μ. Λαμπράκη-Πλάκα στην Ιστορία της Τέχνης, τον Γ.
Ξυνόπουλο στην Νωπογραφία και Τέχνη Φορητής Εικόνας, τον Ι. Κολέφα στο
Ψηφιδωτό. Πήρε πτυχίο με «άριστα» και κέρδισε
υποτροφίες, κατά την διάρκεια των σπουδών της στην Ανωτάτη Σχολή Καλών
Τεχνών της Αθήνας, του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών, για σπουδές στο Παρίσι.
Από το 1985
ως το 1989 παρακολουθεί το Εργαστήριο Σχεδίου και Ζωγραφικής στην Ecole
Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris με δάσκαλο τον Vladimir
Velickovik. Παράλληλα σπουδάζει στην Ecole Nationale Superieure des Arts
Décoratifs de Paris όπου παρακολουθεί: Τέχνη -χώρος με δάσκαλο τον S. Viquee,
Ζωγραφική με δάσκαλο τον D. Rival, Χαρακτική και Μεταξοτυπία με δασκάλους τους
Sert, Clerte, Michas, Πρόπλασμα και Μάσκα Θεάτρου με τον J. Maury, Κριτική
Τέχνης με τον J.H. Ferrier, Ιστορία Τέχνης, Επικαιρότητα Τέχνης με τον Ρ.
Cabanne. Παίρνει πτυχίο με «πολύ καλά».
ως το 1989 παρακολουθεί το Εργαστήριο Σχεδίου και Ζωγραφικής στην Ecole
Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris με δάσκαλο τον Vladimir
Velickovik. Παράλληλα σπουδάζει στην Ecole Nationale Superieure des Arts
Décoratifs de Paris όπου παρακολουθεί: Τέχνη -χώρος με δάσκαλο τον S. Viquee,
Ζωγραφική με δάσκαλο τον D. Rival, Χαρακτική και Μεταξοτυπία με δασκάλους τους
Sert, Clerte, Michas, Πρόπλασμα και Μάσκα Θεάτρου με τον J. Maury, Κριτική
Τέχνης με τον J.H. Ferrier, Ιστορία Τέχνης, Επικαιρότητα Τέχνης με τον Ρ.
Cabanne. Παίρνει πτυχίο με «πολύ καλά».
Από το 1988
ως το 1993 : Μεταπτυχιακό ”Δίπλωμα Προχωρημένων Σπουδών” ”D.E.A”. στην
Φιλοσοφία και Ιστορία Τέχνης στη Σορβόννη (Paris 1 Ρantheon Sorbonne). Παίρνει
πτυχίο με «άριστα». Το 1995 κερδίζει υποτροφία της Bosch Gallery (Αθήνα) για
σπουδές στην Γερμανία.
ως το 1993 : Μεταπτυχιακό ”Δίπλωμα Προχωρημένων Σπουδών” ”D.E.A”. στην
Φιλοσοφία και Ιστορία Τέχνης στη Σορβόννη (Paris 1 Ρantheon Sorbonne). Παίρνει
πτυχίο με «άριστα». Το 1995 κερδίζει υποτροφία της Bosch Gallery (Αθήνα) για
σπουδές στην Γερμανία.
Έχει
πραγματοποιήσει 14 ατομικές εκθέσεις και έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε
πολυάριθμες ομαδικές σε Ελλάδα και εξωτερικό.
πραγματοποιήσει 14 ατομικές εκθέσεις και έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε
πολυάριθμες ομαδικές σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Γ Κ Α Λ Ε Ρ Ι Α Ρ
Γ Ω
Γ Ω
ΝΕΟΦΥΤΟΥ
ΔΟΥΚΑ 5, 106 74 ΚΟΛΩΝΑΚΙ
ΔΟΥΚΑ 5, 106 74 ΚΟΛΩΝΑΚΙ
ΤΗΛ.: 210
7249.333 / FAX:210 7249.777
7249.333 / FAX:210 7249.777
( Έπισκέψεις : Τρίτη – Παρασκευή:
10:00-14:00 & 17:00-20:00,
10:00-14:00 & 17:00-20:00,
Σάββατο: 11:00-15:00)
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Το T.A.F./ the art foundation παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο "The Language Of Butoh Dance"
«8 Διαστάσεις». Ομαδική έκθεση σύγχρονης κεραμικής στο T.A.F. / the art foundation.
Αλέξανδρος Σπαθούλας «Everywhere at the same time». Ατομική έκθεση ζωγραφικής.
K. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού. Ομαδική έκθεση από τη συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Χαμπής: Η χαρακτική υφή της μνημονικής εμπειρίας από το κέντρο χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιατ...
Δημήτρης Χαλάτσης «Συγχύσεις». Ατομική έκθεση στο Potential Project.