“Ένα τόσο τρυφερό τίποτα”, έκθεση φωτογραφίας της Μαρίας Οικονομοπούλου στο Ολλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών.
Μια σκιά, μια γυαλάδα, φύλλα κολλημένα στην άσφαλτο, η ομορφιά ενός καλοσχηματισμένου καρβελιού, η ευθραυστότητα ενός μπουμπουκιού και η δύναμη του καλού και ηθικού κόντρα στην ασχήμια και την παραίτηση. Όλα όμως, μέσα από απαλά φώτα, από διάφανες κουρτίνες, από θολές σκιές και εύθραυστες διαφάνειες. Τόσα πολλά τίποτα που κάνουν ένα μοναδικό κάτι. Κάτι που εκτός από τρυφερό είναι και αθώο. Μια ματιά ενός παιδιού, που παρασύρεται και φωτογραφίζει χωρίς «πρέπει» αυτό που του τραβάει την προσοχή…
Μαρία Οικονομοπούλου
Ένα Τόσο Τρυφερό Τίποτα
( το facebook ως εικαστική αφορμή )…
Εγκαίνια: Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου, 2016, 7:30 μ.μ.
Ολλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών
Μακρή 11, 117 42 Αθήνα
(
μετρό
Ακρόπολη )
μετρό
Ακρόπολη )
Όταν εν δυνάμει μπορούν να γίνουν τα πάντα,
υπάρχει ο κίνδυνος να μη γίνει τίποτα. Όταν δεν βιάζεις τα πράγματα και τον
εαυτό σου, αυτό το τίποτα, μπορεί να γίνει κάτι σημαντικό.
υπάρχει ο κίνδυνος να μη γίνει τίποτα. Όταν δεν βιάζεις τα πράγματα και τον
εαυτό σου, αυτό το τίποτα, μπορεί να γίνει κάτι σημαντικό.
Κάτι τέτοιο ένιωσα ότι συμβαίνει με τις
φωτογραφίες της Μαρίας Οικονομοπούλου, τις οποίες δημοσιεύει εδώ και χρόνια στο
facebook, παρόλο που η φωτογραφία δεν είναι το εικαστικό της μέσο. Αργά αλλά
σταθερά ξεδιπλώνει ένα κομμάτι που πριν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα
έμενε πιθανότατα εντελώς προσωπικό. Άρχισαν να «μου αρέσουν» όλο και
περισσότερες. Όλα αυτά τα likes, λοιπόν, έγιναν πάρα πολλά για να τα αγνοήσω.
Ένιωθα την ανάγκη να πω και στους άλλους, που φωνάζουν και οχλαγωγούν στο
διαδίκτυο: «μα, ακούστε αυτή την τρυφερή σιωπή».
φωτογραφίες της Μαρίας Οικονομοπούλου, τις οποίες δημοσιεύει εδώ και χρόνια στο
facebook, παρόλο που η φωτογραφία δεν είναι το εικαστικό της μέσο. Αργά αλλά
σταθερά ξεδιπλώνει ένα κομμάτι που πριν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα
έμενε πιθανότατα εντελώς προσωπικό. Άρχισαν να «μου αρέσουν» όλο και
περισσότερες. Όλα αυτά τα likes, λοιπόν, έγιναν πάρα πολλά για να τα αγνοήσω.
Ένιωθα την ανάγκη να πω και στους άλλους, που φωνάζουν και οχλαγωγούν στο
διαδίκτυο: «μα, ακούστε αυτή την τρυφερή σιωπή».
Άρχισα να συνειδητοποιώ ότι υπήρχε μια
συνέχεια και μια συνέπεια, αλλά και ένα ύφος που με συγκινούσε. Μια ευαισθησία
στον τρόπο που έβλεπε μέσα από τις φωτογραφίες της το περιβάλλον της – είτε το
προσωπικό της, είτε της πόλης, μάλλον των πόλεων, Αθήνας και Ρότερνταμ – και
κατέγραφε αυτό το τίποτα:το ευτελές, το μικρό, το μέγα!
συνέχεια και μια συνέπεια, αλλά και ένα ύφος που με συγκινούσε. Μια ευαισθησία
στον τρόπο που έβλεπε μέσα από τις φωτογραφίες της το περιβάλλον της – είτε το
προσωπικό της, είτε της πόλης, μάλλον των πόλεων, Αθήνας και Ρότερνταμ – και
κατέγραφε αυτό το τίποτα:το ευτελές, το μικρό, το μέγα!
Μια σκιά, μια γυαλάδα, φύλλα κολλημένα στην
άσφαλτο, η ομορφιά ενός καλοσχηματισμένου καρβελιού, η ευθραυστότητα ενός
μπουμπουκιού και η δύναμη του καλού και ηθικού κόντρα στην ασχήμια και την
παραίτηση. Όλα όμως, μέσα από απαλά φώτα, από διάφανες κουρτίνες, από θολές
σκιές και εύθραυστες διαφάνειες. Τόσα
πολλά τίποτα που κάνουν ένα μοναδικό κάτι. Κάτι που εκτός από τρυφερό είναι και
αθώο. Μια ματιά ενός παιδιού, που παρασύρεται και φωτογραφίζει χωρίς «πρέπει»
αυτό που του τραβάει την προσοχή.
άσφαλτο, η ομορφιά ενός καλοσχηματισμένου καρβελιού, η ευθραυστότητα ενός
μπουμπουκιού και η δύναμη του καλού και ηθικού κόντρα στην ασχήμια και την
παραίτηση. Όλα όμως, μέσα από απαλά φώτα, από διάφανες κουρτίνες, από θολές
σκιές και εύθραυστες διαφάνειες. Τόσα
πολλά τίποτα που κάνουν ένα μοναδικό κάτι. Κάτι που εκτός από τρυφερό είναι και
αθώο. Μια ματιά ενός παιδιού, που παρασύρεται και φωτογραφίζει χωρίς «πρέπει»
αυτό που του τραβάει την προσοχή.
Όσες ενστάσεις κι αν έχει κανείς για τις
πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να αναγνωρίσει, πως κάποιοι καλλιτέχνες έχουν βρει έναν τρόπο
μέσα από αυτές να ξεδιπλώσουν μια πτυχή του έργου τους και του εαυτού τους που
δε θα ήταν εύκολο να παρουσιάσουν με τους συμβατικούς τρόπους. Σε καμιά άλλη
περίπτωση όμως, δεν έχω δει αυτή το άλλο κομμάτι να παρουσιάζεται με τόσο
συστηματικό τρόπο ( ανά μήνα συγκεκριμένα) ώστε να μπορεί να διεκδικήσει μια
οντότητα κόντρα στη ροή του περιβόητου ιστότοπου.
πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να αναγνωρίσει, πως κάποιοι καλλιτέχνες έχουν βρει έναν τρόπο
μέσα από αυτές να ξεδιπλώσουν μια πτυχή του έργου τους και του εαυτού τους που
δε θα ήταν εύκολο να παρουσιάσουν με τους συμβατικούς τρόπους. Σε καμιά άλλη
περίπτωση όμως, δεν έχω δει αυτή το άλλο κομμάτι να παρουσιάζεται με τόσο
συστηματικό τρόπο ( ανά μήνα συγκεκριμένα) ώστε να μπορεί να διεκδικήσει μια
οντότητα κόντρα στη ροή του περιβόητου ιστότοπου.
Αυτή η ασταμάτητη ροή φωτογραφιών, τόσο στο facebook
όσο και στη σύγχρονη ζωή γενικά, έχει δημιουργήσει θεατές κορεσμένους και
κουρασμένους. Η περιβόητη, πράγματι, ευκολία του μέσου της φωτογραφίας, όμως,
δεν το ακυρώνει-απλά μεταθέτει τη δυσκολία στο επίπεδο του αποτελέσματος. Το να
δημιουργεί κάποιος φωτογραφίες που αναμοχλεύουν συναισθήματα και μένουν στη
μνήμη, γίνεται όλο και πιο δύσκολο. Και από ότι φαίνεται από αυτή τη συλλογή
φωτογραφιών της Μαρίας Οικονομοπούλου, ένας καλός τρόπος είναι η επιστροφή στα
βασικά.
όσο και στη σύγχρονη ζωή γενικά, έχει δημιουργήσει θεατές κορεσμένους και
κουρασμένους. Η περιβόητη, πράγματι, ευκολία του μέσου της φωτογραφίας, όμως,
δεν το ακυρώνει-απλά μεταθέτει τη δυσκολία στο επίπεδο του αποτελέσματος. Το να
δημιουργεί κάποιος φωτογραφίες που αναμοχλεύουν συναισθήματα και μένουν στη
μνήμη, γίνεται όλο και πιο δύσκολο. Και από ότι φαίνεται από αυτή τη συλλογή
φωτογραφιών της Μαρίας Οικονομοπούλου, ένας καλός τρόπος είναι η επιστροφή στα
βασικά.
Αγγελική Δουβέρη
Εικαστικός
/
Επιμελήτρια της έκθεσης
/
Επιμελήτρια της έκθεσης
Διάρκεια έκθεσης: 2 – 17 Δεκεμβρίου 2016
Ωράριο: Δευτ. – Παρ. 10:00 – 20:00 & Σάβ.
12:00-18:00
12:00-18:00
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Το T.A.F./ the art foundation παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο "The Language Of Butoh Dance"
«8 Διαστάσεις». Ομαδική έκθεση σύγχρονης κεραμικής στο T.A.F. / the art foundation.
Αλέξανδρος Σπαθούλας «Everywhere at the same time». Ατομική έκθεση ζωγραφικής.
K. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού. Ομαδική έκθεση από τη συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Χαμπής: Η χαρακτική υφή της μνημονικής εμπειρίας από το κέντρο χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιατ...
«Μετατοπίσεις». Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής του Παναγιώτη Σιάγκρη στην Sianti Gallery