Γιώργος Σαλταφέρος «Σαν νερό»: Ατομική έκθεση στον Χώρο Τέχνης & μάθησης «Αδαμαντία» στο Νειμποριό της Χώρας Άνδρου.
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ:
Πέμπτη 18 Ιουλίου 20:00
Διάρκεια: 18/7- 8/8
Street Party: Παρασκευή 19 Ιουλίου 21:00
Ανθρώπινη ψυχή
Πόσο μοιάζεις στο νερό! Ανθρώπινο πεπρωμένο Πόσο
μοιάζεις στον άνεμο.
Seele des Menschen, Wie gleichst du dem Wasser!
Schicksal des Menschen, wie gleichst du dem Wind!
Schicksal des Menschen, wie gleichst du dem Wind!
1779, Johann Wolfgang von Goethe, aus „Gesang der Geister über den Wassern“
Ανέκαθεν οι
άνθρωποι ατενίζουν εντυπωσιασμένοι τα κινούμενα ή ήρεμα νερά. Το αέναο παιχνίδι
των αντανακλάσεων εμπνέει ποιητές, ζωγράφους, μουσουργούς προκαλώντας τους να
εκφράσουν τις πραγματικά δύσκολες στην αναπαράστασή τους λεπτές αλλαγές. Ο
Γιώργος Σαλταφέρος εντάσσεται στον κύκλο αυτών των αναζητητών και
πειραματιζόμενων καλλιτεχνών. Το θέμα της θάλασσας σφραγίζει τον καλλιτέχνη από
την πρώτη παιδική του ηλικία και τον ακολουθεί. Ως παιδί του Αιγαίου έχει
βιώσει και εσωτερικεύσει με όλες τις αισθήσεις του τις πολύπτυχες εκφάνσεις του.
άνθρωποι ατενίζουν εντυπωσιασμένοι τα κινούμενα ή ήρεμα νερά. Το αέναο παιχνίδι
των αντανακλάσεων εμπνέει ποιητές, ζωγράφους, μουσουργούς προκαλώντας τους να
εκφράσουν τις πραγματικά δύσκολες στην αναπαράστασή τους λεπτές αλλαγές. Ο
Γιώργος Σαλταφέρος εντάσσεται στον κύκλο αυτών των αναζητητών και
πειραματιζόμενων καλλιτεχνών. Το θέμα της θάλασσας σφραγίζει τον καλλιτέχνη από
την πρώτη παιδική του ηλικία και τον ακολουθεί. Ως παιδί του Αιγαίου έχει
βιώσει και εσωτερικεύσει με όλες τις αισθήσεις του τις πολύπτυχες εκφάνσεις του.
Από το 2011
έως σήμερα έχει δημιουργηθεί μία μεγάλη σειρά έργων μέσα στην οποία ο
Σαλταφέρος έχει αισθητοποιήσει σε ποιητικές εικόνες τις αγκυροβολημένες
παρατηρήσεις, αισθήματα, αναμνήσεις και φαντασίες του. Με τους πίνακές του
οδηγεί το θεατή να παρατηρήσει από πολύ κοντά την επιφάνεια του νερού. Δίνεται
η εντύπωση πως κάποιος καθισμένος σε σκάφος πλησιάζει μυστηριακές ακτές. Είναι
περισσότερο μία εντύπωση άφιξης παρά αναχώρησης. Ο ορίζοντας βρίσκεται πίσω από
τον θεατή, αισθητός, αλλά όχι άμεσα ορατός. Ο Σαλταφέρος εσκεμμένα εξαιρεί τη
νοσταλγική γραμμή του ορίζοντα, ταυτόχρονα αυτή η παράλειψη ενδυναμώνει την
παρουσία της στη φαντασία.
έως σήμερα έχει δημιουργηθεί μία μεγάλη σειρά έργων μέσα στην οποία ο
Σαλταφέρος έχει αισθητοποιήσει σε ποιητικές εικόνες τις αγκυροβολημένες
παρατηρήσεις, αισθήματα, αναμνήσεις και φαντασίες του. Με τους πίνακές του
οδηγεί το θεατή να παρατηρήσει από πολύ κοντά την επιφάνεια του νερού. Δίνεται
η εντύπωση πως κάποιος καθισμένος σε σκάφος πλησιάζει μυστηριακές ακτές. Είναι
περισσότερο μία εντύπωση άφιξης παρά αναχώρησης. Ο ορίζοντας βρίσκεται πίσω από
τον θεατή, αισθητός, αλλά όχι άμεσα ορατός. Ο Σαλταφέρος εσκεμμένα εξαιρεί τη
νοσταλγική γραμμή του ορίζοντα, ταυτόχρονα αυτή η παράλειψη ενδυναμώνει την
παρουσία της στη φαντασία.
Τα έργα του είναι σύγχρονες ΕΙΚΟΝΕΣ νερού μέσω των οποίων ο θεατής μπορεί να
βρει τους δικούς του εσωτερικούς κόσμους εικόνων. Οι πίνακές του μας προσκαλούν
να συνεχίσουμε να ζωγραφίζουμε με τη σκέψη, να μεταφερθούμε από τις ήρεμες
κινήσεις στο δυναμικό παλμό, έξω από το πλαίσιο του ζωγραφικού χώρου. Έτσι, τα
έργα αυτά θα μπορέσουν να αποτελέσουν το έναυσμα για νοερό ταξίδι ενάντια στη
στασιμότητα, και με αυτήν την έννοια μεταβιβάζουν την ενέργειά τους στο θεατή.
Katharina Bütikofer, Bern
Καλλιτέχνης, Επιμελήτρια και Καθηγήτρια Διδακτικής της τέχνης Βέρνη, Ελβετία
(απόσπασμα)
….Η σπάνια
ποιότητα της ζωγραφικής του Γιώργου Σαλταφέρου, αν και ενταγμένη πλέον θεματικά
στον ελληνικό χωροχρόνο εξακολουθεί να επικαλείται και να υπενθυμίζει αβίαστα
τις ευρωπαϊκές καταβολές της: οι στίξεις και οι τονικότητες, η ρυθμολογία και η
αναπνοή, τα κενά και οι πυκνώσεις της, αμβλύνουν τα γεωγραφικά όρια,
κατευθύνουν τον θεατή σε έναν περιρρέοντα ορίζοντα εντυπώσεων, διαθλάσεων και
αντανακλάσεων όπου συναντώνται οι παλιές και οι νέες σημειώσεις και οι αθόρυβες
επιδιώξεις του ζωγράφου: οι πλημμυρισμένες από παλαιό νερό πλατείες της
Βενετίας, οι σιωπηλές διαδρομές των τραίνων σε επαρχιακές εύφορες πεδιάδες και
τα ευεργετικά μελαγχολικά απογεύματα σε μικρά ευρωπαϊκά καφέ όπου οι θαμώνες
διασταυρώνονται αμίλητοι. Το σκοτεινό κατώι του πατρικού σπιτιού στο Κόρθι με
τις ανεπαίσθητες φωτεινές δέσμες στο δάπεδο, οι στραφταλιστές παραλίες της
Άνδρου με το ανελέητο φως και το αεικίνητα ήσυχο θαλασσινό νερό, οι ασάλευτοι
υδάτινοι όγκοι στο Πέραμα που εξακολουθούν να κυλούν βαθειά…
ποιότητα της ζωγραφικής του Γιώργου Σαλταφέρου, αν και ενταγμένη πλέον θεματικά
στον ελληνικό χωροχρόνο εξακολουθεί να επικαλείται και να υπενθυμίζει αβίαστα
τις ευρωπαϊκές καταβολές της: οι στίξεις και οι τονικότητες, η ρυθμολογία και η
αναπνοή, τα κενά και οι πυκνώσεις της, αμβλύνουν τα γεωγραφικά όρια,
κατευθύνουν τον θεατή σε έναν περιρρέοντα ορίζοντα εντυπώσεων, διαθλάσεων και
αντανακλάσεων όπου συναντώνται οι παλιές και οι νέες σημειώσεις και οι αθόρυβες
επιδιώξεις του ζωγράφου: οι πλημμυρισμένες από παλαιό νερό πλατείες της
Βενετίας, οι σιωπηλές διαδρομές των τραίνων σε επαρχιακές εύφορες πεδιάδες και
τα ευεργετικά μελαγχολικά απογεύματα σε μικρά ευρωπαϊκά καφέ όπου οι θαμώνες
διασταυρώνονται αμίλητοι. Το σκοτεινό κατώι του πατρικού σπιτιού στο Κόρθι με
τις ανεπαίσθητες φωτεινές δέσμες στο δάπεδο, οι στραφταλιστές παραλίες της
Άνδρου με το ανελέητο φως και το αεικίνητα ήσυχο θαλασσινό νερό, οι ασάλευτοι
υδάτινοι όγκοι στο Πέραμα που εξακολουθούν να κυλούν βαθειά…
Ίρις Κρητικού, Ιούλιος 2013
Αδαμαντία
Νειμποριό Χώρας Άνδρου 22820.22324
FB: Αδαμαντία, χώρος τέχνης και μάθησης
Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 11.00-14.00, 19.00-22.00 Duration 18/7-8/8
Hours
of operation daily 11.00-14.00, 19.00-22.
of operation daily 11.00-14.00, 19.00-22.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
«My Pietà». Ομαδική έκθεση από την αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος.
Υλικότητες και Βλέμματα. Ομαδική έκθεση από το Potential Project.
Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης «Δημοκρατία και Συγκρούσεις / Democracy and Conflicts»
Νίκος Μπασιάς «Φλογισμένα Τάματα, Μνήμης και Θυσίας».
Pino Pandolfini “FLORA EFFIMERA”. Ατομική έκθεση χαρακτικής στον χώρο τέχνης ETCH INK.
Sleep with angels. Ομαδική έκθεση σύγχρονης Τέχνης.