«After the Party»: Έκθεση φωτογραφίας της Όλγας Τζίμου στη Gallery 7.
Εγκαίνια: Τρίτη 05 Ιουνίου 2018, 19.30
Διάρκεια: 05-29 Ιουνίου 2018
Το Ανεκπλήρωτο, η Αναμονή, η Προσμονή, η Ματαίωση, η Παραίτηση, με άλλα
λόγια ο Χρόνος είναι το θέμα των έργων της φωτογράφου Όλγας Τζίμου τα οποία
παρουσιάζονται στην Gallery7 με τίτλο «After the Party».
λόγια ο Χρόνος είναι το θέμα των έργων της φωτογράφου Όλγας Τζίμου τα οποία
παρουσιάζονται στην Gallery7 με τίτλο «After the Party».
Άνθρωποι εγκαταστημένοι ασταθώς σε έναν κινηματογραφικό χώρο, που δείχνει
δικαιωματικά να τους ανήκει. Σκηνές βγαλμένες από το πρόσφατο αστικό ελληνικό
παρελθόν, μάρτυρες μιας χαμένης αναζήτησης, θέτουν ερωτηματικά, αδιαφορώντας
για απαντήσεις. Οι πρωταγωνιστές κολυμπούν σε ένα ξεπεσμένο κλέος, προαιώνια
φυτά, αρχαϊκές μορφές, ανέκαθεν εκεί, στην κόψη της ζωής που, σαν
κινηματογραφική ταινία, περνά από μπροστά τους. Ο παραπλανητικά ανάλαφρος
τίτλος «Mετά από το Πάρτυ», κατευθύνει και οριοθετεί
την αναζήτηση, πλάθει χώρο. Οφείλουμε να κινηθούμε σε αστικά Interieurs. Δερμάτινοι καναπέδες, βελούδινες πολυθρόνες, κρυστάλλινες καράφες, πιάνα,
καθρέφτες και φτερά παγωνιού, γούνες και γάντια, αξεσουάρ της μπουρζουαζίας,
μιας κοινωνίας εδώ σαφώς αναμνηστικής, με την έννοια του παρελθόντος χρόνου.
Θεατρικοί χαρακτήρες, αιωρούμενοι σε χειμωνιάτικες κούνιες, ημιθανώς
ξεχασμένες ξανθιές. Το χρώμα είναι ψυχρό, χειμερινό, πλήρες αποστάσεως.
δικαιωματικά να τους ανήκει. Σκηνές βγαλμένες από το πρόσφατο αστικό ελληνικό
παρελθόν, μάρτυρες μιας χαμένης αναζήτησης, θέτουν ερωτηματικά, αδιαφορώντας
για απαντήσεις. Οι πρωταγωνιστές κολυμπούν σε ένα ξεπεσμένο κλέος, προαιώνια
φυτά, αρχαϊκές μορφές, ανέκαθεν εκεί, στην κόψη της ζωής που, σαν
κινηματογραφική ταινία, περνά από μπροστά τους. Ο παραπλανητικά ανάλαφρος
τίτλος «Mετά από το Πάρτυ», κατευθύνει και οριοθετεί
την αναζήτηση, πλάθει χώρο. Οφείλουμε να κινηθούμε σε αστικά Interieurs. Δερμάτινοι καναπέδες, βελούδινες πολυθρόνες, κρυστάλλινες καράφες, πιάνα,
καθρέφτες και φτερά παγωνιού, γούνες και γάντια, αξεσουάρ της μπουρζουαζίας,
μιας κοινωνίας εδώ σαφώς αναμνηστικής, με την έννοια του παρελθόντος χρόνου.
Θεατρικοί χαρακτήρες, αιωρούμενοι σε χειμωνιάτικες κούνιες, ημιθανώς
ξεχασμένες ξανθιές. Το χρώμα είναι ψυχρό, χειμερινό, πλήρες αποστάσεως.
Κείμενο: Νάνσυ Παπαδοπούλου-Poth ( Ιστορικός Τέχνης, Εικαστικός )
Επιμέλεια έκθεσης : Κωστής Αντωνιάδης ( Ομότιμος Kαθηγητής Φωτογραφίας ΠΔΑ )
Gallery7: Σόλωνος 20 & Βουκουρεστίου, 106 71 Αθήνα
Διάρκεια: 05-29 Ιουνίου 2018
Εγκαίνια: Τρίτη 05 Ιουνίου 2018, 19.30
Athens Photo Festival 2018
Βιογραφικό
Όλγα Τζίμου
(1973, Αθήνα)
(1973, Αθήνα)
Απόφοιτος
της σχολής κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου.
της σχολής κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου.
Ξεκίνησε την καριέρα της σαν φωτορεπόρτερ στον ελληνικό τύπο. Δουλεύει ψηφιακά
αλλά και με φιλμ πάνω στη φωτογραφία και το βίντεο. Το ύφος της κινείται
ανάμεσα στο ντοκουμέντο και στη σκηνοθετημένη εικόνα.
αλλά και με φιλμ πάνω στη φωτογραφία και το βίντεο. Το ύφος της κινείται
ανάμεσα στο ντοκουμέντο και στη σκηνοθετημένη εικόνα.
Με
κινηματογραφικό τρόπο προσέγγισης όσον αφορά την αισθητική, ψάχνει σκηνές από
την πραγματική ζωή και με αφορμή, σχεδόν πάντα το χρόνο, αποτυπώνει μια “matrix” πραγματικότητα όπως την αντιλαμβανόμαστε με τις ανθρώπινες αισθήσεις
μας.
κινηματογραφικό τρόπο προσέγγισης όσον αφορά την αισθητική, ψάχνει σκηνές από
την πραγματική ζωή και με αφορμή, σχεδόν πάντα το χρόνο, αποτυπώνει μια “matrix” πραγματικότητα όπως την αντιλαμβανόμαστε με τις ανθρώπινες αισθήσεις
μας.
“After
The Party”: Photography
Exhibition
Olga Tzimou at Gallery 7.
The Party”: Photography
Exhibition
Olga Tzimou at Gallery 7.
The
Unfulfilled, the Waiting, the Intentions, the Cancellation, the Resignation, in
other words Time is the broad subject of the photographer Olga Tzimou which are
presented in Gallery7 with title “After the party”.
Unfulfilled, the Waiting, the Intentions, the Cancellation, the Resignation, in
other words Time is the broad subject of the photographer Olga Tzimou which are
presented in Gallery7 with title “After the party”.
People
are unsteadily set up in a cinematic space, which appears to rightly belong to
them.
are unsteadily set up in a cinematic space, which appears to rightly belong to
them.
Scenes
taken out of the recent urban Greek past, witnesses to a futile search, ask
questions, disregarding answers. The protagonists swim in a faded glory,
eternal plants, archaic forms, always there, at the end of life that, like a
film, passes before us. The seductively airy title “After the Party”
tests the viewer, directs and demarcates the search, creates space.
taken out of the recent urban Greek past, witnesses to a futile search, ask
questions, disregarding answers. The protagonists swim in a faded glory,
eternal plants, archaic forms, always there, at the end of life that, like a
film, passes before us. The seductively airy title “After the Party”
tests the viewer, directs and demarcates the search, creates space.
We
have to move to urban Interieurs. Leather sofas, velvet armchairs, crystal
carafes, pianos, mirrors and peacock feathers, furs and gloves, accessories of
the bourgeoisie, a society of course commemorative, in the sense of time past.
Boundaries, forgotten heroes in car/symbols of other times, theatrical
characters, hanging on winter swings, half-blindly forgotten blondes in hotel
beds. The color is cold, wintry full from a distance. The absence of warm
colors is continuous and decisive. Where there are earthy colors, brown, beige,
ocher, they are below temperature. The shades of blue dominate, the reds are
almost pink. The shadows are present without being dramatic. Light and Shadow
create space without straining the feeling. The photographer’s lens is penetrating.
The depth of field is large, and sharp in detail. At a time when nothing is
clear, the image demands the greatest clarity.
have to move to urban Interieurs. Leather sofas, velvet armchairs, crystal
carafes, pianos, mirrors and peacock feathers, furs and gloves, accessories of
the bourgeoisie, a society of course commemorative, in the sense of time past.
Boundaries, forgotten heroes in car/symbols of other times, theatrical
characters, hanging on winter swings, half-blindly forgotten blondes in hotel
beds. The color is cold, wintry full from a distance. The absence of warm
colors is continuous and decisive. Where there are earthy colors, brown, beige,
ocher, they are below temperature. The shades of blue dominate, the reds are
almost pink. The shadows are present without being dramatic. Light and Shadow
create space without straining the feeling. The photographer’s lens is penetrating.
The depth of field is large, and sharp in detail. At a time when nothing is
clear, the image demands the greatest clarity.
Text: Nancy
Papadopoulou-Poth
Papadopoulou-Poth
Curated by: Costis
Antoniadis (Emeritus Professor of Photography, UniWA)
Antoniadis (Emeritus Professor of Photography, UniWA)
Gallery7: 20, Solonos st. &
Voukourestiou st., 106 71 Athens, Greece
Voukourestiou st., 106 71 Athens, Greece
Duration:
05-29 June 2018
05-29 June 2018
Opening: Tuesday
05 June 2018, 19.30
05 June 2018, 19.30
Athens Photo Festival 2018
Olga Tzimou (b.
1973 in Athens, Greece)
1973 in Athens, Greece)
She
graduated from Lykourgou Stavrakou film school and began her career as a
photojournalist for greek newspapers and magazines.
graduated from Lykourgou Stavrakou film school and began her career as a
photojournalist for greek newspapers and magazines.
For
over 20 years she has been working with photographic films and video
narrations.She has participated in group exhibitions and festivals in Greece
and abroad. Tzimou’s work blends documentary and staged photography dealing
with time (you never know the “when”), space (the “where”
is vague) and memory (moments captured in your mental subfolders).
over 20 years she has been working with photographic films and video
narrations.She has participated in group exhibitions and festivals in Greece
and abroad. Tzimou’s work blends documentary and staged photography dealing
with time (you never know the “when”), space (the “where”
is vague) and memory (moments captured in your mental subfolders).
She
explores how we perceive these concepts through our senses with a cinematic
approach.
explores how we perceive these concepts through our senses with a cinematic
approach.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
«8 Διαστάσεις». Ομαδική έκθεση σύγχρονης κεραμικής στο T.A.F. / the art foundation.
Αλέξανδρος Σπαθούλας «Everywhere at the same time». Ατομική έκθεση ζωγραφικής.
K. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού. Ομαδική έκθεση από τη συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Χαμπής: Η χαρακτική υφή της μνημονικής εμπειρίας από το κέντρο χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιατ...
Δημήτρης Χαλάτσης «Συγχύσεις». Ατομική έκθεση στο Potential Project.
«Μετατοπίσεις». Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής του Παναγιώτη Σιάγκρη στην Sianti Gallery