Poetics of the Ordinary: Νεκρές φύσεις από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
Διάρκεια έκθεσης: 2/11 – 26/11/2022
Η έκθεση εγκαινιάζεται την Τετάρτη, 2 Νοεμβρίου 2022 και ώρα 18.00-21.00 στον χώρο τέχνης «16 Φωκίωνος Νέγρη», Αθήνα.
Το Πανεπιστήμιο Ιστορίας της Τέχνης, The Courtauld Institute of Art του Λονδίνου και η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου μέσα από το «Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης» παρουσιάζουν την έκθεση Poetics of the Ordinary: Νεκρές φύσεις από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, σε επιμέλεια του Kirk Patrick H. Testa.
Η έκθεση Poetics of the Ordinary : Νεκρές φύσεις από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου είναι η πρώτη έκθεση που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Προγράμματος Φιλοξενίας και αποτελεί το επιστέγασμα της εξάμηνης παραμονής του επιμελητή Kirk Patrick H. Testa στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια της οποίας είχε τη δυνατότητα να εμβαθύνει τις γνώσεις του σχετικά με τη σύγχρονη ελληνική τέχνη μέσα από συναντήσεις με δημιουργούς, κοινότητες και πολιτιστικούς φορείς του εικαστικού χώρου της Αθήνας καθώς και τη συναναστροφή του με τα έργα της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου.
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, σχέδια και γλυπτά από τους καλλιτέχνες:
Τάσο Αριδά, Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Στέφανο Δασκαλάκη, Κωνσταντίνο Κερεστετζή, Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Αλέκο Λεβίδη, Αφροδίτη Λίτη, Ανδρέα Λόλη, Ναταλία Μελά, Λουίζα Μίσσιου, Χρήστο Μποκόρο, Χρόνη Μπότσογλου, Βάλλυ Νομίδου, Κώστα Παπανικολάου, Βασίλη Παπανικολάου, Κώστα Παπατριανταφυλλόπουλο, Γιώργο Ρόρρη, Παύλο Σάμιο, Άννα Μαρία Τσακάλη, Πόπη Τσουκάτου, Μισέλ Φάις, Πάνο Φειδάκη, Μαρία Χατζηανδρέου, Δημήτρη Χαντζόπουλος και Γιάννη Ψυχοπαίδη.
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗ
Έχοντας ιστορικά λάβει τη χαμηλότερη θέση από όλα τα είδη ζωγραφικής, το είδος της νεκρής φύσης είναι ένας τόπος όπου συναντώνται αντίπαλες δυνάμεις: το θραύσμα και το όλον, το εφήμερο και το αιώνιο, ή ακόμα, το ιερό και το βέβηλο. Παρά την απλότητα της θεματολογίας του μέσα από την αναπαράσταση κοινότοπων αντικειμένων, αυτό το είδος ζωγραφικής ενθαρρύνει τους θεατές να βλέπουν αργά, βιώνοντας μια εμπειρία που έχει αλλοιωθεί από τον κατακλυσμό των εικόνων της ψηφιακής εποχής. Το πρόβλημα της ύπαρξης «υπερβολικού κόσμου», όπως αποδόθηκε από την θεωρητικό των μέσων ενημέρωσης Hito Steyerl, πηγάζει από την ασύλληπτη ταχύτητα των δεδομένων και των πληροφοριών στον παγκοσμιοποιημένο ψηφιακό κόσμο.
Ένα αντίδοτο για τον ίλιγγο και την αγωνία που προκαλούν ο εικοσιτετράωρος κύκλος ειδήσεων και οι αλγοριθμικές ροές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι η επαφή με την τέχνη που καλεί τον θεατή να κάνει μια παύση, να επιβραδύνει και να προβληματιστεί ως προς τη βιωμένη πραγματικότητα. Η έκθεση Poetics of the Ordinary: Νεκρές φύσεις από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου σε επιμέλεια Kirk Patrick H. Testa, δίνει αυτή την ευκαιρία. Με έργα από τη Συλλογή, η έκθεση είναι μια εικόνα της ευαισθησίας του συλλέκτη, αλλά και μια ευκαιρία να γίνει κανείς μάρτυρας της συνέχειας μεταξύ του κλασικού και του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.
Πυροδοτώντας τον διάλογο μεταξύ του κοινού και των έργων νεκρής φύσης της Συλλογής, η έκθεση περιλαμβάνει επίσης μια ανοιχτή πρόσκληση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσκαλώντας το κοινό να υποβάλει ψηφιακές φωτογραφίες νεκρής φύσης από την καθημερινή ζωή, με το hashtag «#stillathens». Η συμπερίληψη αυτών των φωτογραφιών στην έκθεση θα συμβάλει στη δημιουργία μιας σχέσης αντίστιξης μεταξύ των ρυθμών της σύγχρονης ζωής και των έργων της Συλλογής.
ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗ
Ο Kirk Patrick H. Testa ολοκλήρωσε το 2019 τις σπουδές του στην Ιστορία της Τέχνης και στην Φιλοσοφία στο Κολέγιο Vassar (Poughkeepsie, NY) και το καλοκαίρι του 2022 αποφοίτησε από το The Courtauld Institute of Art, Λονδίνο με μεταπτυχιακές σπουδές στην Ιστορία της Τέχνης. Η έρευνα του εστιάζει στην παγκόσμια εννοιολογική τέχνη, καθώς και τη διασταύρωση του μέσου της ζωγραφικής με το ψηφιακό χώρο.
ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ
Το Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας της Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης του ακαδημαϊκού ινστιτούτου, The Courtauld Institute of Art και της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου, έχει ως στόχο τη δημιουργία καναλιών υποστήριξης για νέους επιμελητές και θεωρητικούς τέχνης, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη ακαδημαϊκής έρευνας γύρω από την σύγχρονη ελληνική τέχνη και τη σύνδεση της με τη διεθνή εικαστική σκηνή.
Το Πρόγραμμα λαμβάνει χώρα δύο φορές το χρόνο απευθύνεται σε διδακτορικούς, μεταπτυχιακούς και τριτοετείς φοιτητές με ακαδημαϊκό υπόβαθρο στην επιμέλεια, ιστορία και θεωρία της τέχνης και δίνει την ευκαιρία να εμπλουτίσουν την έρευνα τους σχετικά με τη σύγχρονη ελληνική τέχνη, μέσα από τη συναναστροφή τους με τα έργα της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου, συναντήσεις με καλλιτεχνικούς δημιουργούς, κοινότητες και πολιτιστικούς φορείς του εικαστικού χώρου της Αθήνας.
Το συντονισμό του Προγράμματος έχει αναλάβει η Δάφνη Πολίτη, Υπεύθυνη Σχεδιασμού & Επίβλεψη Υλοποίησης Προγράμματος Φιλοξενίας, Συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Το Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου υλοποιείται με την χρηματοδότηση του Ιδρύματος «Η άλλη Αρκαδία» και την υποστήριξη και αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ
Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία»
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ
Kirk Patrick H. Testa
ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ
Δάφνη Πολίτη
Υπεύθυνη Σχεδιασμού
& Επίβλεψη Υλοποίησης Προγράμματος Φιλοξενίας
ΕΓΚΑΙΝΙΑ
Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2022
18.00-21.00
ΔΙΑΡΚΕΙΑ
2/11 – 26/11/2022
ΧΩΡΟΣ
«16 Φωκίωνος Νέγρη»
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Φωκίωνος Νέγρη 16, 112 57 Αθήνα
ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Τετάρτη-Παρασκευή 16:00-20:00
Σάββατο 12:00-17:00
Είσοδος ελεύθερη
Επιλογή έργων της έκθεσης από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου:
● Τάσος Αριδάς, Καλορίζικα, γκουάς σε χαρτόνι, 24,7 x 35 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
● Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Νεκρή φύση, 2007, λάδι σε χαρτόνι, 15 x 27 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
● Αλέκος Λεβίδης, Πρόπαν, Πήλιο, 1982/2011, λάδι σε ξύλο, 45 x 35 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
● Χρήστος Μποκόρος, Ξεδιπλωμένο φως (δίπτυχο), 1998-2011, χρώματα λαδιού σε ξύλο, 80 x 141 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
● Χρόνης Μπότσογλου, Λεμόνι, 2011, λάδι σε μουσαμά, 40 x 30,5 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
● Κώστας Παπατριανταφυλλόπουλος, Νεκρή φύση με φρούτα, 2006, λάδι σε μουσαμά, 34 x 53 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
● Γιώργος Ρόρρης, Κεφάλι βοδιού, 2012, σινική μελάνη και μικτή τεχνική σε χαρτί, 56 x 76 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
● Άννα Μαρία Τσακάλη, Lillium, 2006, βινυλικό και λάδι σε μουσαμά, 30 x 30 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
● Πάνος Φειδάκης, Πορτοκάλια, λάδι σε μουσαμά, 37,5 x 27,7 εκ. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
Για περισσότερες πληροφορίες:
Ειρήνη Θάνου, Υπεύθυνη Συλλογής Σωτήρη Φέλιου
Τηλέφωνο: 210 88 24 681
Λίγα λόγια για τη Συλλογή
H Συλλογή Σωτήρη Φέλιου είναι μια ιδιωτική συλλογή που άρχισε να διαμορφώνεται τη δεκαετία του 1980. Η Συλλογή αναφέρεται κυρίως στη σύγχρονη ελληνική παραστατική τέχνη και ιδιαίτερα στη ζωγραφική, με κεντρικό θέμα της την ανθρώπινη μορφή.
Περιλαμβάνει περισσότερα από χίλια έργα Ελλήνων καλλιτεχνών που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα (ζωγραφικά έργα, γλυπτά, ανάγλυφα, κατασκευές, χαρακτικά, φωτογραφίες, σχέδια κ.ά.).
Όλα τα έργα αποτελούν προσωπικές επιλογές του συλλέκτη.
Με σκοπό η Συλλογή να καταστεί προσβάσιμη στο ευρύ κοινό, ο Σωτήρης Φέλιος, έχει συστήσει το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία», το οποίο αναλαμβάνει την έκθεση έργων της Συλλογής εντός και εκτός Ελλάδος, την επιμέλεια και έκδοση των αντίστοιχων καταλόγων, καθώς και τον δανεισμό έργων σε μουσειακές εκθέσεις.
Παράλληλα με το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία», ο συλλέκτης δημιούργησε τον χώρο τέχνης 16 Φωκίωνος Νέγρη, όπου στεγάζονται περιοδικές εικαστικές εκθέσεις, διοργανώνονται καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, αναπτύσσονται δίκτυα συνεργασίας, συμπράξεις και ανταλλαγές με άλλους φορείς από τον χώρο του πολιτισμού.
Το 2022 το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιστορίας της Τέχνης, The Courtauld Institute of Art του Λονδίνου, υλοποιήσε για πρώτη φορά «Πρόγραμμα Φιλοξενίας Ακαδημαϊκής και Επιμελητικής Έρευνας Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης». Το Πρόγραμμα λαμβάνει χώρα δύο φορές το χρόνο και απευθύνεται σε θεωρητικούς και ιστορικούς της τέχνης, καθώς και επιμελητές από το Πανεπιστήμιο Courtauld Institute of Art.
Από τον Μάρτιο 2021, το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» και η Google Arts & Culture συνεργάζονται παρουσιάζοντας τριακόσια δεκαέξι έργα και πέντε διαδικτυακές εκθέσεις από τη Συλλογή στο παγκόσμιο κοινό της ψηφιακής πλατφόρμας της Google.