«O ΚΗΠΟΣ ΤΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ» : Έκθεση / εγκατάσταση της εικαστικού Ελένης Παπαϊωάννου στον κήπο του ΕΠΙΓΡΑΦΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ.
Διάρκεια: 19 Μαΐου- 15 Ιουλίου 2018
Εγκαίνια: 18 Μαΐου 2018
( ICOM – ΔΙΕΘΝΗΣ ΗΜΕΡΑ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ) στις 18:00.
Το
θέμα της εικαστικής εγκατάστασης «Ο
ΚΗΠΟΣ ΤΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ» της εικαστικού Ελένης
Παπαϊωάννου, πραγματεύεται την έννοια του κήπου στον αστικό ιστό και την
συμβολική λειτουργία του ως χώρος πολιτιστικού προβληματισμού, ανταλλαγής
απόψεων και γνώσης μέσα από τον διάλογο.
θέμα της εικαστικής εγκατάστασης «Ο
ΚΗΠΟΣ ΤΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ» της εικαστικού Ελένης
Παπαϊωάννου, πραγματεύεται την έννοια του κήπου στον αστικό ιστό και την
συμβολική λειτουργία του ως χώρος πολιτιστικού προβληματισμού, ανταλλαγής
απόψεων και γνώσης μέσα από τον διάλογο.
Κύρια
έμπνευση του έργου – που σχεδιάστηκε ειδικά για τον προαύλιο χώρο του Επιγραφικού Μουσείου ( Τοσίτσα 1, 10682
Αθήνα ) – αποτελεί το βιβλίο του γερμανοεβραίου φιλολόγου Βίκτορ Κλέμπερερ, «Η
γλώσσα του Γ’ Ράιχ». Στο βιβλίο του,
γραμμένο την εποχή του εθνικοσοσιαλισμού ερευνά, αποτυπώνει και αναλύει
τους τρόπους με τους οποίους η γλώσσα σταδιακά μορφοποιήθηκε, διαβρώθηκε και
μεταλλάχθηκε προκειμένου να υπηρετήσει τα πολιτικά συμφέροντα της εποχής.
έμπνευση του έργου – που σχεδιάστηκε ειδικά για τον προαύλιο χώρο του Επιγραφικού Μουσείου ( Τοσίτσα 1, 10682
Αθήνα ) – αποτελεί το βιβλίο του γερμανοεβραίου φιλολόγου Βίκτορ Κλέμπερερ, «Η
γλώσσα του Γ’ Ράιχ». Στο βιβλίο του,
γραμμένο την εποχή του εθνικοσοσιαλισμού ερευνά, αποτυπώνει και αναλύει
τους τρόπους με τους οποίους η γλώσσα σταδιακά μορφοποιήθηκε, διαβρώθηκε και
μεταλλάχθηκε προκειμένου να υπηρετήσει τα πολιτικά συμφέροντα της εποχής.
Η
Ελένη Παπαϊωάννου, η οποία ζει κι
εργάζεται στο Βερολίνο από το 2001, επιλέγει έναν «πραγματικό» κήπο, τον κήπο
του Επιγραφικού Μουσείου, έναν «τόπο» με σημειολογική φόρτιση και ιστορική
δύναμη για να ορίσει μια αρχειακή και παράλληλα προσωπική διαλεκτική
παραθέτοντας αποσπάσματα κειμένων τόσο από το βιβλίο του Βίκτορ Κλέμπερερ όσο
και από σημερινά αποσπάσματα του ελληνικού και του διεθνούς τύπου.
Ελένη Παπαϊωάννου, η οποία ζει κι
εργάζεται στο Βερολίνο από το 2001, επιλέγει έναν «πραγματικό» κήπο, τον κήπο
του Επιγραφικού Μουσείου, έναν «τόπο» με σημειολογική φόρτιση και ιστορική
δύναμη για να ορίσει μια αρχειακή και παράλληλα προσωπική διαλεκτική
παραθέτοντας αποσπάσματα κειμένων τόσο από το βιβλίο του Βίκτορ Κλέμπερερ όσο
και από σημερινά αποσπάσματα του ελληνικού και του διεθνούς τύπου.
Οι
φράσεις, αποσπασμένες από το αρχικό τους κείμενο, λειτουργούν με πολυσήμαντο
τρόπο αφήνοντας στον θεατή ανοιχτά ερωτήματα καθώς οι πηγές τους παραμένουν
αρχικά κρυφές. Η εικαστική παρέμβαση καλεί το κοινό να εξοικειωθεί με την
έννοια του αποσπασματικού λόγου και να μελετήσει το ρόλο της γλώσσας στην
σημερινή κοινωνία και τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείται από τα μέσα
μαζικής ενημέρωσης προκειμένου να μεταφερθούν συγκεκριμένα μηνύματα.
φράσεις, αποσπασμένες από το αρχικό τους κείμενο, λειτουργούν με πολυσήμαντο
τρόπο αφήνοντας στον θεατή ανοιχτά ερωτήματα καθώς οι πηγές τους παραμένουν
αρχικά κρυφές. Η εικαστική παρέμβαση καλεί το κοινό να εξοικειωθεί με την
έννοια του αποσπασματικού λόγου και να μελετήσει το ρόλο της γλώσσας στην
σημερινή κοινωνία και τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείται από τα μέσα
μαζικής ενημέρωσης προκειμένου να μεταφερθούν συγκεκριμένα μηνύματα.
Πόσο
κριτικά διαβάζουμε «ανάμεσα» από τις λέξεις κείμενα που δημοσιεύονται στα μέσα
μαζικής ενημέρωσης; Πόσο επίκαιρα μπορούν να είναι σήμερα φράσεις και
αποσπάσματα κειμένων, τα οποία δημοσιεύθηκαν κατά τη διάρκεια του
εθνικοσοσιαλισμού;- Πώς αντιμετωπίζονται σήμερα θέματα όπως θρησκευτικός και
εθνικός φανατισμός, καθαρότητα φυλής και έθνους στην Ελλάδα αλλά και γενικότερα
σε ολόκληρη την Ευρώπη;
κριτικά διαβάζουμε «ανάμεσα» από τις λέξεις κείμενα που δημοσιεύονται στα μέσα
μαζικής ενημέρωσης; Πόσο επίκαιρα μπορούν να είναι σήμερα φράσεις και
αποσπάσματα κειμένων, τα οποία δημοσιεύθηκαν κατά τη διάρκεια του
εθνικοσοσιαλισμού;- Πώς αντιμετωπίζονται σήμερα θέματα όπως θρησκευτικός και
εθνικός φανατισμός, καθαρότητα φυλής και έθνους στην Ελλάδα αλλά και γενικότερα
σε ολόκληρη την Ευρώπη;
Ο
«Κήπος του Φιλολόγου» μας προτρέπει
να περπατήσουμε μέσα σε αυτόν και να τον ανακαλύψουμε, να στοχαστούμε πάνω σε
επίκαιρα θέματα.
«Κήπος του Φιλολόγου» μας προτρέπει
να περπατήσουμε μέσα σε αυτόν και να τον ανακαλύψουμε, να στοχαστούμε πάνω σε
επίκαιρα θέματα.
Επιμέλεια Έκθεσης: Μαργαρίτα Καταγά
Με την υποστήριξη του Πολιτιστικού Οργανισμού «Culture4all – Πολιτισμός για Όλους»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ
ΕΠΙΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Τοσίτσα 1, Αθήνα
Tρίτη – Κυρ.: 8:00-15:00 – Δευτέρα κλειστά
Τ: +30 210 8232950, 8217637
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ομαδική Έκθεση στη Sianti Gallery «Μικρά Ζωγραφικά Έργα 2024 - 2025»
Το T.A.F./ the art foundation παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο "The Language Of Butoh Dance"
«8 Διαστάσεις». Ομαδική έκθεση σύγχρονης κεραμικής στο T.A.F. / the art foundation.
Αλέξανδρος Σπαθούλας «Everywhere at the same time». Ατομική έκθεση ζωγραφικής.
K. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού. Ομαδική έκθεση από τη συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Χαμπής: Η χαρακτική υφή της μνημονικής εμπειρίας από το κέντρο χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιατ...