Pino Pandolfini “FLORA EFFIMERA”. Ατομική έκθεση χαρακτικής στον χώρο τέχνης ETCH INK.
ΕΓΚΑΙΝΙΑ: Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου, 18:30 – 22:30 | Διάρκεια έκθεσης: 27 Σεπτεμβρίου – 26 Οκτωβρίου 2024 | Χώρος τέχνης ETCH INK
Το ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ - PANDOLFINI & ΣΙΑΤΕΡΛΗ παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Pino Pandolfini “FLORA EFFIMERA”
FLORA EFFIMERA
Το ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ – PANDOLFINI & ΣΙΑΤΕΡΛΗ Α.Μ.Κ.Ε. παρουσιάζει την ατομική έκθεση Flora effimera τoυ Pino Pandolfini, στο χώρο τέχνης ETCH INK από τις 27 Σεπτεμβρίου έως τις 26 Οκτωβρίου 2024. Η έκθεση περιλαμβάνει πρόσφατα χαρακτικά έργα που συνδιαλέγονται με χαρακτικές και ζωγραφικές δημιουργίες που φιλοτεχνήθηκαν στο τέλος της δεκαετίας του 1970, γεφυρώνοντας διαφορετικές χρονικές περιόδους της εικαστικής δουλειάς καλλιτέχνη. Τα έργα και οι θεματικές τους βασίζονται σε ένα βιωματικό αρχείο περιπάτων και μια εφήμερη συλλογή φυτικού υλικού της ελληνικής χλωρίδας που συνέλεξε κατά τη διάρκεια εξορμήσεων σε παράκτιες περιοχές της ελληνικής υπαίθρου. Η έκθεση ξεδιπλώνεται σαν ένα ιδιόχειρο χειροποίητο φυτολόγιο που στοιχειοθετείται μέσα από τις βιωματικές διαδρομές, την παρατήρηση της φύσης και την εικαστική χειρονομία, αναδεικνύοντας τους κεντρικούς προβληματισμούς, τις μετατοπίσεις του βλέμματος, της οπτικής, και τον μετασχηματισμό της εικαστικής γλώσσας στην απόδοση των θεμάτων μέσα στα χρόνια.
Στα πρώτα χαρακτικά έργα φυτικού περιεχομένου που φιλοτεχνεί μεταξύ 1974-1980, η έμφαση δίνεται σε λιτές και επιμήκεις φόρμες που παραπέμπουν σε συστάδες από κλαδιά και κορμούς δέντρων, καθώς και πολύπλοκα συμπλέγματα υβριδικών φυτών σε συγκεχυμένες, δονούμενες συνθέσεις. Συναφείς θεματικές διερευνά και στη ζωγραφική της ίδιας περιόδου. Με αναφορά σε προηγούμενα χαρακτικά έργα, ξεχωρίζει και απομονώνει λεπτομέρειες από ίχνη φυτικών συνθέσεων τις οποίες μεγεθύνει και μεταφέρει σε μεγάλης κλίμακας ζωγραφικά έργα με δυναμικά χρώματα, απαλές υφές, ρευστοποιημένα σχήματα και υπερρεαλιστικά στοιχεία.
Στα πρόσφατα χαρακτικά που ξεκίνησε να φιλοτεχνεί από το 2020, η προσοχή του επικεντρώνεται στις εύθραυστες και λεπτόκορμες φόρμες φυτών που ακολουθούν την τυχαία κατεύθυνση της ροής του ανέμου και συντονίζονται οργανικά με την άτακτη φυσική κίνηση που ασκεί πάνω τους. Στο οργανικό αυτό θρόισμα, ο καλλιτέχνης εντοπίζει τη χρονική εντροπία και την ποιητικότητα της στιγμής, επιχειρώντας να αιχμαλωτίσει και να μεταφέρει τη ρυθμικότητα, την κίνηση και την εντύπωση αυτής μέσα από το χαρακτικό ίχνος. Με έναν συνδυασμό εικαστικών πρακτικών που βασίζονται πρώτα στην άμεση αποτύπωση του ίχνους των φυλλωμάτων πάνω στην χαρακτική μήτρα και έπειτα στη διανοητική και καλλιτεχνική διαμεσολάβηση του δημιουργού στην επεξεργασία του υλικού, ο Pandolfini ιδιοποιείται την ενέργεια της πρωταρχικής εφήμερης συνάντησής του με το τοπίο και την ελληνική χλωρίδα.
Σαν ένας άλλος περιηγητής/δημιουργός, παρατηρεί τη φύση ενδελεχώς και συλλέγει ενστικτωδώς αποσπάσματα, φυσικά κτερίσματα και απτά υλικά στιγμιότυπα. Στη φυσιογνωμία των φυτών ανακαλύπτει τη λιτότητα και την απλότητα που υπάρχει στη φύση, ενώ στη χαρακτική και ζωγραφική απόδοσή τους συναντά τη δυνατότητα να επανεγγράψει την πρωταρχική επαφή σε ποιητικό συγκείμενο. Οι εικόνες υβριδικών φυτών του Pandolfini μπορούν να διαβαστούν συνάμα ως ενθύμια ενός ταξιδιού, τεκμήρια εφήμερων συναντήσεων με τη γη, ως ασκήσεις εξοικείωσης και συμφιλίωσης με τους χρόνους του τοπίου και του σώματος, αλλά και ως ποιητικοί χώροι ενατένισης και στοχασμού.
Σύντομο βιογραφικό
Ο Pino Pandolfini γεννήθηκε στη Gambettola (Forlì) της Ιταλίας το 1947. Ξεκίνησε να φοιτά και να εργάζεται στα εργαστήρια Χαρακτικής και Γλυπτικής των καλλιτεχνών Mario και Carlo Leoni από το 1967. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του με πτυχίο στη Ζωγραφική από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Bologna το 1973. Το 1977 εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα και μαζί με την εικαστικό Δήμητρα Σιατερλή ίδρυσαν το «Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών», ένα εργαστήριο αφιερωμένο στη χαρακτική και την έντυπη τέχνη, αναλαμβάνοντας εκδόσεις Τέχνης, εκτυπώσεις, σεμινάρια και εκθέσεις χαρακτικής σε συνεργασία καλλιτέχνες, οργανισμούς, γκαλερί, πινακοθήκες και μουσεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στο εικαστικό του έργο ασχολείται με όλα τα είδη της Τέχνης, πειραματίζεται με διάφορα υλικά και τεχνικές, καθώς και με μεγάλες εγκαταστάσεις και γλυπτά σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους. Είναι συνιδρυτής της πολιτιστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ – PANDOLFINI & ΣΙΑΤΕΡΛΗ A.M.K.E. διοργανώνοντας εκθέσεις χαρακτικής σε συνεργασία με Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες στο χώρο τέχνης ETCH INK. Από το 1974 μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει σημαντικό αριθμό ατομικών εκθέσεων και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις, διοργανώσεις και εκδόσεις Τέχνης στην Ελλάδα και διεθνώς. Έργα του υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές και μουσεία.
Κείμενο έκθεσης: Βάσια Μαγουλά, Ιστορικός τέχνης – Μουσειολόγος
Χώρος τέχνης ETCH INK
Αργυρουπόλεως 16, Λυκαβηττός, Τ.Κ. 114 71, Αθήνα
Εγκαίνια: Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2024, 18:30 – 22:30
Διάρκεια έκθεσης: 27 Σεπτεμβρίου – 26 Οκτωβρίου 2024
Ημέρες & ώρες λειτουργίας:
Τετάρτη – Πέμπτη – Παρασκευή 17.00- 21.00 & Σάββατο 11.00 – 15.00
Επικοινωνία | info@athens-printmaking.com | www.athens-printmaking.com
|EN|
ATHENS PRINTMAKING ART CENTER – PANDOLFINI & SIATERLI presents the solo exhibition of Pino Pandolfini “FLORA EFFIMERA”
Opening: Friday 27 September, 18:30 – 22:30
Εxhibition dates: September 27 – October 26, 2024
ETCH INK art space
ATHENS PRINTMAKING ART CENTER – PANDOLFINI & SIATERLI C.N.P.P. presents Pino Pandolfini’s solo exhibition Flora effimera at ETCH INK art space from September 27 until October 26, 2024. The exhibition features recent etchings in dialogue with prints and paintings made in the late 1970s, bridging together different periods of his artistic work. The artworks and the themes are based on an experiential archive of promenades and an ephemeral anthology of botanic material of the Greek flora, collected during excursions to coastal areas of the Greek countryside. The exhibition unfolds as a handcrafted botanical diary that is constituted through experiential walks, nature observations and artistic gestures, revealing the key reflections, the transitions of gaze and perspective, as well as the transformations of visual language in the representation of themes across the years.
In his early etchings of botanical content made between 1974 – 1980, the focus is on minimal and extended forms reminiscent of clusters of branches and tree trunks, as well as complex nexuses of hybrid plants in intricate, pulsating arrangements. Similar themes are explored in the paintings of that time. With references to earlier etchings, Pandolfini picks out and isolates details of imprints from botanical compositions, which he then blows-up and transfers onto large-scale paintings of vibrant colors, soft textures, fluid forms and surrealistic elements.
In the recent series of prints which he started in 2020, his interest revolves around the fragile and delicate forms of plants. Slender yet resilient, they follow the arbitrary flow of the wind; bowing, resisting and responding to the spontaneous natural motion and force that the air has upon them. It is in this organic rustling that the artist unveils the entropy of time and the poetics of the fleeting moment, in an attempt to capture and convey its rhythm, motion and impression through the imprint. With a combination of techniques, first founded on the direct imprint of leaves and plants onto the matrix and then on the intellectual and creative mediation of the artist in processing the materials, Pandolfini reclaims the energy of his initial ephemeral encounter with the landscape and the Greek flora.
Just like a fellow wanderer/artist, he thoroughly observes nature and intuitively collects fragments, natural findings and tangible snapshots of materials. In the physical form of plants he rediscovers the inherent simplicity and plainness of nature, while in their imprint and painted representation he unravels the potential of reinscribing a poetic context to the original encounter. Pandolfini’s images of hybrid plants can be perceived as memorabilia of a journey, evidence of ephemeral encounters with the earth, exercises of acquaintance and reconciliation with the temporality of landscape and body, as well as poetic sites of reflection and contemplation.
Short bio
Pino Pandolfini was born in Gambettola (Forlì), Italy in 1947. He began studying and working in the printmaking and sculpture studio of the artists Mario and Carlo Leoni in 1967. He completed his studies with a degree in Painting from the Bologna School of Fine Arts in 1973. In 1977 he was established in Greece and together with the artist Dimitra Siaterli they founded the “Athens Printmaking Art Centre”, a workshop dedicated to printmaking and graphic arts, taking on art publications, prints, workshops and exhibitions of printmaking in collaboration with artists, organizations, galleries, art institutions and museums in Greece and abroad. His oeuvre explores all kinds of art, including experimental methods with various materials and techniques, as well as large-scale installations and sculptures both indoors and outdoors. He is a co-founder of the ATHENS PRINTMAKING ART CENTER – PANDOLFINI & SIATERLI C.N.P.P., a non-profit cultural organisation committed to organizing printmaking exhibitions in collaboration with Greek and international artists, at art space ETCH INK in Athens (Greece). From 1974 up to this date, he has presented a considerable number of solo exhibitions and has participated in group shows, art events and publications locally and internationally. His works are part of private and museum collections.
Exhibition text: Vassia Magoula, Art historian – Museologist
ETCH INK art space
Argyroupoleos 16 str., Lycabettus, Athens, 114 71, Greece
Opening: Friday 27 September 2024, 18:30 – 22:30
Dates: September 27 – October 26, 2024
Opening days & hours:
Wednesday – Thursday – Friday 17.00 – 21.00 & Saturday 11.00 – 15.00
Info | info@athens-printmaking.com | www.athens-printmaking.com