Η «Μαύρη γραμμή» του Γιάννη Λασηθιωτάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα ( Φωτορεπορτάζ / Βίντεο ).
Οι μαυροντυμένες φιγούρες του Γιάννη Λασηθιωτάκη σε καθηλώνουν. Εξωπραγματικά εξωκοσμικές, περιφέρονται ως σκιές, βγαλμένες από
την ονειροπλαστική δημιουργική σκέψη του, μέσα στον κόσμο, μόνο και μόνο γιατί
ο ίδιος τις «κατέβασε» σε αυτόν.
την ονειροπλαστική δημιουργική σκέψη του, μέσα στον κόσμο, μόνο και μόνο γιατί
ο ίδιος τις «κατέβασε» σε αυτόν.
Φαίνονται πως κινούνταν αρχικά, όταν οι καμβάδες
ήταν ακόμα νωποί. Τα σημάδια αυτής της αέναης κίνησης παραμένουν ευδιάκριτα ακόμα
και τώρα…
ήταν ακόμα νωποί. Τα σημάδια αυτής της αέναης κίνησης παραμένουν ευδιάκριτα ακόμα
και τώρα…
Στην έκθεση «Η μαύρη γραμμή» που εγκαινιάστηκε
τη Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2017 στη Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα στο Ψυχικό, οι
Άγγελοι μεταφέρουν ένα διαφορετικό εικαστικό μήνυμα, προστατεύοντας τις μνήμες
του εικαστικού Γιάννη Λασηθιωτάκη. Αγγελιαφόροι θλίψης ή χαράς, γυρνούν την πλάτη
στη φθορά και μεταβάλλονται από άϋλα πνευματικά όντα σε υπάρξεις, αποκτώντας υπόσταση,
σώμα και μορφή. Ανάμεσά τους πρόσωπα απρόσωπα, που αρνούνται πεισματικά να
εκτεθούν, αφήνοντας γεύση μυστηρίου για την ταυτότητά τους. Όσοι πλησιάσουν θα
αισθανθούν σίγουρα ένα φτερούγισμα.
τη Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2017 στη Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα στο Ψυχικό, οι
Άγγελοι μεταφέρουν ένα διαφορετικό εικαστικό μήνυμα, προστατεύοντας τις μνήμες
του εικαστικού Γιάννη Λασηθιωτάκη. Αγγελιαφόροι θλίψης ή χαράς, γυρνούν την πλάτη
στη φθορά και μεταβάλλονται από άϋλα πνευματικά όντα σε υπάρξεις, αποκτώντας υπόσταση,
σώμα και μορφή. Ανάμεσά τους πρόσωπα απρόσωπα, που αρνούνται πεισματικά να
εκτεθούν, αφήνοντας γεύση μυστηρίου για την ταυτότητά τους. Όσοι πλησιάσουν θα
αισθανθούν σίγουρα ένα φτερούγισμα.
Μικρότερα και μεγαλύτερα έργα τοποθετήθηκαν με
τρόπο ευφυή, έτσι ώστε οι επισκέπτες της έκθεσης να μπορέσουν έστω και στο ελάχιστο
να νιώσουν και όχι μόνο να δουν. Στοιχειώνουν τους τοίχους και τελειώνοντας η έκθεση
όλα αυτά θα ζουν για πάντα εκεί, έστω κι αν κάποιοι τα μεταφέρουν μακριά. Ο «στρατιωτικός»
και η «γυναίκα» θα παραμείνουν φύλακες του χώρου και οι Άγγελοι θα μεταφέρουν
το μήνυμα ξανά και ξανά, προκειμένου να το μάθουν όσο το δυνατόν περισσότεροι.
τρόπο ευφυή, έτσι ώστε οι επισκέπτες της έκθεσης να μπορέσουν έστω και στο ελάχιστο
να νιώσουν και όχι μόνο να δουν. Στοιχειώνουν τους τοίχους και τελειώνοντας η έκθεση
όλα αυτά θα ζουν για πάντα εκεί, έστω κι αν κάποιοι τα μεταφέρουν μακριά. Ο «στρατιωτικός»
και η «γυναίκα» θα παραμείνουν φύλακες του χώρου και οι Άγγελοι θα μεταφέρουν
το μήνυμα ξανά και ξανά, προκειμένου να το μάθουν όσο το δυνατόν περισσότεροι.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τις 28 Φεβρουαρίου
2017.
2017.
Κείμενο/Επιμέλεια/Φωτογραφίες
από τα εγκαίνια της έκθεσης: Ζώης Σπ. Κουτρούλης για το www.itsonlyarts.com
από τα εγκαίνια της έκθεσης: Ζώης Σπ. Κουτρούλης για το www.itsonlyarts.com
Από το Δελτίο Τύπου της έκθεσης
H σειρά των έργων που θα εκτεθούν είχε αφορμή,
και αφετηρία, δυο πίνακες της ατομικής του έκθεσης με τίτλο «Πρόσωπα» στο
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας το 2012, οι οποίοι απεικόνιζαν
αξιωματικούς και είχαν τοποθετηθεί ως φύλακες άγγελοι στην κεντρική αίθουσα του
Μουσείου.
και αφετηρία, δυο πίνακες της ατομικής του έκθεσης με τίτλο «Πρόσωπα» στο
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας το 2012, οι οποίοι απεικόνιζαν
αξιωματικούς και είχαν τοποθετηθεί ως φύλακες άγγελοι στην κεντρική αίθουσα του
Μουσείου.
Στην πορεία η εν σπέρματι αυτή θεματολογία
άρχισε να αρθρώνεται σε πιο αφαιρετικές φόρμες, να αποκτά στοιχεία μεταφυσικά
και μαζί μια «θρησκευτικότητα», χάρις στην υπερβατική αίσθηση που απέπνεαν τα
έργα με το φως τους, την έλλειψη χαρακτηριστικών των μορφών που απεικόνιζαν ( φιγούρες
φευγαλέες, ακίνητες, κυριαρχικές –υποταγμένες και ταυτόχρονα ανυπότακτες ) και
των τοπίων που τις πλαισίωναν…
άρχισε να αρθρώνεται σε πιο αφαιρετικές φόρμες, να αποκτά στοιχεία μεταφυσικά
και μαζί μια «θρησκευτικότητα», χάρις στην υπερβατική αίσθηση που απέπνεαν τα
έργα με το φως τους, την έλλειψη χαρακτηριστικών των μορφών που απεικόνιζαν ( φιγούρες
φευγαλέες, ακίνητες, κυριαρχικές –υποταγμένες και ταυτόχρονα ανυπότακτες ) και
των τοπίων που τις πλαισίωναν…
Πάνω στην ίδια λογική, ακολούθως, ο εικαστικός
ξεκίνησε μία σειρά ζωγραφικών έργων που απεικόνιζαν άνδρες και γυναίκες με
χαρακτηριστικές ανατολίτικες ενδυμασίες, ανακαλύπτοντας – όχι δίχως έκπληξη και
ο ίδιος – μια υπόγεια σχέση ανάμεσα στην προηγούμενη ενότητα και σε αυτήν. Μία
σχέση η οποία εστιάζεται στο καθήκον, στη θρησκεία, στο «άνω σχώμεν», στο
επέκεινα…
ξεκίνησε μία σειρά ζωγραφικών έργων που απεικόνιζαν άνδρες και γυναίκες με
χαρακτηριστικές ανατολίτικες ενδυμασίες, ανακαλύπτοντας – όχι δίχως έκπληξη και
ο ίδιος – μια υπόγεια σχέση ανάμεσα στην προηγούμενη ενότητα και σε αυτήν. Μία
σχέση η οποία εστιάζεται στο καθήκον, στη θρησκεία, στο «άνω σχώμεν», στο
επέκεινα…
Γράφει η Πέγκυ Κουνενάκη ( Σεπτέμβριος, 2013 ):
«…Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιώντας τεχνικές της υδατογραφίας, της νωπογραφίας,
του ρεαλισμού και του φωτορεαλισμού, δουλεύει τις αλλεπάλληλες στρώσεις του
χρώματος πάνω στον βρεγμένο καμβά, για να δημιουργήσει ανδρικές ή γυναικείες
φιγούρες που κυριαρχούν στον ζωγραφικό χώρο. Οι σχηματοποιημένες, στατικές,
σχεδόν μνημειακές, χωρίς χαρακτηριστικά φιγούρες, λειτουργούν ως δραματικά
σύμβολα μιας αλήθειας – πραγματικής και καλλιτεχνικής – που ο ίδιος επιδιώκει
να προσεγγίσει με ποικίλους, έμμεσους τρόπους. Τα φωτεινά μέρη στις φόρμες
είναι συνήθως αποχρώσεις του λευκού χρώματος που συχνά αναμειγνύονται με το
μαύρο.
«…Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιώντας τεχνικές της υδατογραφίας, της νωπογραφίας,
του ρεαλισμού και του φωτορεαλισμού, δουλεύει τις αλλεπάλληλες στρώσεις του
χρώματος πάνω στον βρεγμένο καμβά, για να δημιουργήσει ανδρικές ή γυναικείες
φιγούρες που κυριαρχούν στον ζωγραφικό χώρο. Οι σχηματοποιημένες, στατικές,
σχεδόν μνημειακές, χωρίς χαρακτηριστικά φιγούρες, λειτουργούν ως δραματικά
σύμβολα μιας αλήθειας – πραγματικής και καλλιτεχνικής – που ο ίδιος επιδιώκει
να προσεγγίσει με ποικίλους, έμμεσους τρόπους. Τα φωτεινά μέρη στις φόρμες
είναι συνήθως αποχρώσεις του λευκού χρώματος που συχνά αναμειγνύονται με το
μαύρο.
Επεξεργάζεται τη χρωματικότητα του μαύρου για
να δημιουργήσει μια άλλη σχέση με τα κυρίως χρώματα, λιγότερο κραυγαλέα και
περισσότερο μεταφυσική ή μυστικιστική. Στόχος του να «ντύσει» το ιδεατό με
«αντιληπτή μορφή», να συνδέσει το συνειδητό με το ασυνείδητο, να συνταιριάξει
τον ρεαλισμό με τη μεταφυσική, μεταφέροντας έτσι στον καμβά όψεις της θολής
πραγματικότητας που ελλοχεύει στην κοινωνική ζωή όλων μας…»
να δημιουργήσει μια άλλη σχέση με τα κυρίως χρώματα, λιγότερο κραυγαλέα και
περισσότερο μεταφυσική ή μυστικιστική. Στόχος του να «ντύσει» το ιδεατό με
«αντιληπτή μορφή», να συνδέσει το συνειδητό με το ασυνείδητο, να συνταιριάξει
τον ρεαλισμό με τη μεταφυσική, μεταφέροντας έτσι στον καμβά όψεις της θολής
πραγματικότητας που ελλοχεύει στην κοινωνική ζωή όλων μας…»
Εδώ, ωστόσο, το ενδιαφέρον του Λασηθιωτάκη
επικεντρώνεται περισσότερο στην πίστη ως πνευματικό και επαναστατικό ταυτόχρονα
στοιχείο, στην ενδοσκόπηση, στην μοναχικότητα, στην ενδόμυχη επικοινωνία με το
σύμπαν, στο άγνωστο. Ο Άνθρωπος που, νιώθοντας αδιέξοδος και προδομένος,
προσπαθεί να επικοινωνήσει με τον Θεό, ως μοναδική του, τελευταία, ελπίδα. Το γήινο
παίρνει τη μορφή υπέργειου, η ύλη σχεδόν εξαϋλώνεται σε ένα δισταγμό μεταξύ
φθαρτού και άφθαρτου, εφήμερου και αιώνιου.
επικεντρώνεται περισσότερο στην πίστη ως πνευματικό και επαναστατικό ταυτόχρονα
στοιχείο, στην ενδοσκόπηση, στην μοναχικότητα, στην ενδόμυχη επικοινωνία με το
σύμπαν, στο άγνωστο. Ο Άνθρωπος που, νιώθοντας αδιέξοδος και προδομένος,
προσπαθεί να επικοινωνήσει με τον Θεό, ως μοναδική του, τελευταία, ελπίδα. Το γήινο
παίρνει τη μορφή υπέργειου, η ύλη σχεδόν εξαϋλώνεται σε ένα δισταγμό μεταξύ
φθαρτού και άφθαρτου, εφήμερου και αιώνιου.
Κυρίαρχοι σε όλη αυτή τη σιωπηλή, υπερβατική
συστράτευση είναι οι άγγελοι. Ασαφείς, απροσδιόριστοι, σαν σκιές μπρος σε
αόριστα, μεταφυσικά τοπία, όπως αυτά στην «Παναγία των Βράχων» και στην « La
Gioconda» του Leonardo Da Vinci.
συστράτευση είναι οι άγγελοι. Ασαφείς, απροσδιόριστοι, σαν σκιές μπρος σε
αόριστα, μεταφυσικά τοπία, όπως αυτά στην «Παναγία των Βράχων» και στην « La
Gioconda» του Leonardo Da Vinci.
Οι άγγελοι λειτουργούν σαν αυτοπροσωπογραφίες
του καλλιτέχνη, που δεν κατέχει τίποτα άλλο παρεκτός την βεβαιότητα του χρέους
και του δέους καθώς βαδίζει σαν εντεταλμένος από «άνωθεν» προς την αποστολή
του.
του καλλιτέχνη, που δεν κατέχει τίποτα άλλο παρεκτός την βεβαιότητα του χρέους
και του δέους καθώς βαδίζει σαν εντεταλμένος από «άνωθεν» προς την αποστολή
του.
Η έκθεση οργανώνεται από τον «Οργανισμό
Κοινωνικής Αλληλεγγύης – Προστασίας Πολιτισμού και Αθλητισμού» του Δήμου
Φιλοθέης – Ψυχικού (Ο.Κ.Α.Π.Α.)
Κοινωνικής Αλληλεγγύης – Προστασίας Πολιτισμού και Αθλητισμού» του Δήμου
Φιλοθέης – Ψυχικού (Ο.Κ.Α.Π.Α.)
Επιμέλεια Έκθεσης: Ελίζα Γερολυμάτου,
Ιστορικός Τέχνης
Ιστορικός Τέχνης
Διάρκεια έκθεσης: 10 Ιανουαρίου – 28
Φεβρουαρίου 2017
Φεβρουαρίου 2017
Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα, Κοκκώνη 15, Ψυχικό
Ώρες
λειτουργίας:
λειτουργίας:
Δευτέρα: 10:00 με 18:00
Τρίτη: 10:00 με 18:00
Τετάρτη: 13:00 με 20:00
Πέμπτη: 10:00 με 18:00
Παρασκευή: 10:00 με 18:00
Είσοδος
ελεύθερη.
ελεύθερη.
Πληροφορίες στο τηλέφωνο: 210 – 6717097
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
«8 Διαστάσεις». Ομαδική έκθεση σύγχρονης κεραμικής στο T.A.F. / the art foundation.
Αλέξανδρος Σπαθούλας «Everywhere at the same time». Ατομική έκθεση ζωγραφικής.
K. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού. Ομαδική έκθεση από τη συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Χαμπής: Η χαρακτική υφή της μνημονικής εμπειρίας από το κέντρο χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιατ...
Δημήτρης Χαλάτσης «Συγχύσεις». Ατομική έκθεση στο Potential Project.
«Μετατοπίσεις». Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής του Παναγιώτη Σιάγκρη στην Sianti Gallery