«ΑΘΩΣ – ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ» : Ατομική έκθεση φωτογραφίας του Στράτου Καλαφάτη στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι.Κατσίγρα.
Η Δημοτική
Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι.Κατσίγρα παρουσιάζει στους Μεγάλους
Εκθεσιακούς Χώρους – Αίθουσα Ειρήνης Γ. Κατσίγρα την έκθεση φωτογραφίας «ΑΘΩΣ – ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ» του
καταξιωμένου φωτογράφου Στράτου Καλαφάτη,
ένα μοναδικό εικαστικό οδοιπορικό στη μοναστική κοινότητα του Αγίου Όρους,
διεθνούς ακτινοβολίας.
Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι.Κατσίγρα παρουσιάζει στους Μεγάλους
Εκθεσιακούς Χώρους – Αίθουσα Ειρήνης Γ. Κατσίγρα την έκθεση φωτογραφίας «ΑΘΩΣ – ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ» του
καταξιωμένου φωτογράφου Στράτου Καλαφάτη,
ένα μοναδικό εικαστικό οδοιπορικό στη μοναστική κοινότητα του Αγίου Όρους,
διεθνούς ακτινοβολίας.
Η έκθεση είναι συμπαραγωγή του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής
Τράπεζας, συνεχίζει το «ταξίδι» της μετά από τη θριαμβική της πορεία στην
ελληνική επικράτεια, καθώς και σε μουσεία και εκθεσιακούς χώρους των
μεγαλύτερων ευρωπαϊκών πόλεων, κάνοντας τον δέκατο έκτο σταθμό της στη Δημοτική
Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα.
Τράπεζας, συνεχίζει το «ταξίδι» της μετά από τη θριαμβική της πορεία στην
ελληνική επικράτεια, καθώς και σε μουσεία και εκθεσιακούς χώρους των
μεγαλύτερων ευρωπαϊκών πόλεων, κάνοντας τον δέκατο έκτο σταθμό της στη Δημοτική
Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα.
Τα έργα της έκθεσης είναι αποτέλεσμα ενός επικού
φωτογραφικού οδοιπορικού πέντε ετών με αλλεπάλληλα ταξίδια στο Άγιον Όρος από
το 2008 μέχρι το 2013. Στο διάστημα αυτό, ο καλλιτέχνης επιχείρησε να
σκιαγραφήσει το νοερό πρόσωπο του αθέατου, του απόλυτου και του ιερού,
πρισματικές όψεις της χριστιανικής και βυζαντινής παράδοσης που ακτινοβολεί
ακόμα, πίσω από ασκητικές μορφές και δοκιμαζόμενες υπάρξεις, μοναστήρια και
σκήτες, σκληρά τοπία και οργιώδεις λόχμες.
φωτογραφικού οδοιπορικού πέντε ετών με αλλεπάλληλα ταξίδια στο Άγιον Όρος από
το 2008 μέχρι το 2013. Στο διάστημα αυτό, ο καλλιτέχνης επιχείρησε να
σκιαγραφήσει το νοερό πρόσωπο του αθέατου, του απόλυτου και του ιερού,
πρισματικές όψεις της χριστιανικής και βυζαντινής παράδοσης που ακτινοβολεί
ακόμα, πίσω από ασκητικές μορφές και δοκιμαζόμενες υπάρξεις, μοναστήρια και
σκήτες, σκληρά τοπία και οργιώδεις λόχμες.
Με καράβια, μουλάρια και σκληρές πεζοπορίες, σε μονές,
κελιά, σπηλιές και μικρά ησυχαστήρια, ο καλλιτέχνης εισχώρησε στο παρασκήνιο
μιας χιλιόχρονης καθημερινότητας και μετείχε μυητικά στις ιεροπραξίες μιας
άφθαρτης και ζώσας παράδοσης. Ο φακός του διαπερνά το προφανές, γλιστρά πίσω
από τα μετωπικά πορτραίτα, πέρα από τις ευρυγώνιες λήψεις και τα νυχτερινά
τοπία και αγγίζει θραυσματικά τη νυν και αεί ουσία του Ενός. Αναζητά την «ψίχα»
και το «μεδούλι» προσώπων και πραγμάτων κάτω από την επιφάνεια του
υπερκορεσμένου χρώματος και του σκληρού contrast που παράγει ένα σχεδόν
αναγεννησιακό chiaroscuro και αποκαλύπτει την πλούσια χρωματική παλέτα πίσω από
το αυστηρό μονοχρωματικό μαύρο των μοναχών. Η ρήξη της αληθοφάνειας μέσα από
ένα ιδιαίτερο ποπ αρτ φωτογραφικό ύφος, συνάδει με τη σύνθεση των αντιθέτων που
συναντά κανείς στην Αθωνική Πολιτεία: ευαισθησία και αυστηρότητα, έσω πλούτος
και υλική πενία, αγάπη και νόμος, ψηφίδες μιας πατερικής διδασκαλίας που οδηγεί
εν τέλει τους πιστούς της στην κατάκτηση της μερίδας του λέοντος, το ελάχιστον.
κελιά, σπηλιές και μικρά ησυχαστήρια, ο καλλιτέχνης εισχώρησε στο παρασκήνιο
μιας χιλιόχρονης καθημερινότητας και μετείχε μυητικά στις ιεροπραξίες μιας
άφθαρτης και ζώσας παράδοσης. Ο φακός του διαπερνά το προφανές, γλιστρά πίσω
από τα μετωπικά πορτραίτα, πέρα από τις ευρυγώνιες λήψεις και τα νυχτερινά
τοπία και αγγίζει θραυσματικά τη νυν και αεί ουσία του Ενός. Αναζητά την «ψίχα»
και το «μεδούλι» προσώπων και πραγμάτων κάτω από την επιφάνεια του
υπερκορεσμένου χρώματος και του σκληρού contrast που παράγει ένα σχεδόν
αναγεννησιακό chiaroscuro και αποκαλύπτει την πλούσια χρωματική παλέτα πίσω από
το αυστηρό μονοχρωματικό μαύρο των μοναχών. Η ρήξη της αληθοφάνειας μέσα από
ένα ιδιαίτερο ποπ αρτ φωτογραφικό ύφος, συνάδει με τη σύνθεση των αντιθέτων που
συναντά κανείς στην Αθωνική Πολιτεία: ευαισθησία και αυστηρότητα, έσω πλούτος
και υλική πενία, αγάπη και νόμος, ψηφίδες μιας πατερικής διδασκαλίας που οδηγεί
εν τέλει τους πιστούς της στην κατάκτηση της μερίδας του λέοντος, το ελάχιστον.
Ο κυρίαρχος θεματικός άξονας της έκθεσης είναι τα
πορτραίτα, κυρίως μοναχών αλλά και μαθητών της Αθωνιάδος Σχολής. Δε λείπουν και
πορτραίτα εργαζομένων στο Άγιον Όρος, όπως και κάποιων επισκεπτών. Υπάρχει
επίσης ενότητα αφιερωμένη στο τοπίο και την αρχιτεκτονική ενώ μία ακόμη είναι
αφιερωμένη στις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας.
πορτραίτα, κυρίως μοναχών αλλά και μαθητών της Αθωνιάδος Σχολής. Δε λείπουν και
πορτραίτα εργαζομένων στο Άγιον Όρος, όπως και κάποιων επισκεπτών. Υπάρχει
επίσης ενότητα αφιερωμένη στο τοπίο και την αρχιτεκτονική ενώ μία ακόμη είναι
αφιερωμένη στις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας.
Εγκαίνια
έκθεσης:
έκθεσης:
Σάββατο 3 Μαρτίου 2018 στις 19:00 μ.μ.
Ο Στράτος Καλαφάτης
γεννήθηκε στην Καβάλα το 1966. Σήμερα ζει στη Θεσσαλονίκη, φωτογραφίζει,
διδάσκει και οργανώνει δράσεις που αφορούν τη δημιουργική φωτογραφία. Έχει
ολοκληρώσει μακροχρόνιες φωτογραφικές εργασίες όπως οι Αρχέτυπες Εικόνες, το
Ημερολόγιο 1998-2002, η Saga, το Αρχιπέλαγος, ο Άθως – Τα χρώματα της πίστης.
Από τις εκδόσεις Άγρα κυκλοφορούν τα βιβλία του Αρχέτυπες εικόνες (1999),
Ομόνοια 2000 – Ταξίδι στον ομφαλό της Αθήνας (με τον συγγραφέα Φίλιππο Φιλίππου
– 2000), Ημερολόγιο 1998 -2002 Άθως – Τα χρώματα της πίστης (με πρόλογο του
Νίκου Ξυδάκη– 2014)- Αρχιπέλαγος (2017).
γεννήθηκε στην Καβάλα το 1966. Σήμερα ζει στη Θεσσαλονίκη, φωτογραφίζει,
διδάσκει και οργανώνει δράσεις που αφορούν τη δημιουργική φωτογραφία. Έχει
ολοκληρώσει μακροχρόνιες φωτογραφικές εργασίες όπως οι Αρχέτυπες Εικόνες, το
Ημερολόγιο 1998-2002, η Saga, το Αρχιπέλαγος, ο Άθως – Τα χρώματα της πίστης.
Από τις εκδόσεις Άγρα κυκλοφορούν τα βιβλία του Αρχέτυπες εικόνες (1999),
Ομόνοια 2000 – Ταξίδι στον ομφαλό της Αθήνας (με τον συγγραφέα Φίλιππο Φιλίππου
– 2000), Ημερολόγιο 1998 -2002 Άθως – Τα χρώματα της πίστης (με πρόλογο του
Νίκου Ξυδάκη– 2014)- Αρχιπέλαγος (2017).
Εγκαίνια έκθεσης: Σάββατο 3 Μαρτίου 2018 στις 19:00 μ.μ.
Διάρκεια έκθεσης: 3 Μαρτίου 2018 – 29 Απριλίου 2018
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή 10:00 – 14:00 & 18:00 – 21:00
Σάββατο – Κυριακή 10:00 – 14:00
ΔΗΜΟΣ
ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ
ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ
ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ
ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ
ΛΑΡΙΣΑΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ Γ.Ι. ΚΑΤΣΙΓΡΑ
ΜΟΥΣΕΙΟ Γ.Ι. ΚΑΤΣΙΓΡΑ
Γ.
Παπανδρέου 2- Τ.Κ. 41334 ΝΕΑΠΟΛΗ ΛΑΡΙΣΑΣ
Παπανδρέου 2- Τ.Κ. 41334 ΝΕΑΠΟΛΗ ΛΑΡΙΣΑΣ
Τηλ.: 2410- 621.205
FAX : 2410-621.204
e-mail: dplarisas@yahoo.gr
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
«8 Διαστάσεις». Ομαδική έκθεση σύγχρονης κεραμικής στο T.A.F. / the art foundation.
Αλέξανδρος Σπαθούλας «Everywhere at the same time». Ατομική έκθεση ζωγραφικής.
K. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού. Ομαδική έκθεση από τη συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Χαμπής: Η χαρακτική υφή της μνημονικής εμπειρίας από το κέντρο χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιατ...
Δημήτρης Χαλάτσης «Συγχύσεις». Ατομική έκθεση στο Potential Project.
«Μετατοπίσεις». Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής του Παναγιώτη Σιάγκρη στην Sianti Gallery