“PARADEIGMATA”: Ατομική έκθεση του Άντον Τσακίρη στην Artis Causa Gallery.
Επιμέλεια έκθεσης: Θάλεια Στεφανίδου
Διάρκεια έκθεσης: 25.04.17 – 24.05.17
Εγκαίνια: Τρίτη
25 Απριλίου 2017, ώρα 20:00
25 Απριλίου 2017, ώρα 20:00
Η γκαλερί Artis Causa έχει την τιμή να
σας προσκαλέσει στην ατομική έκθεση του Άντον Τσακίρη με γλυπτικά έργα και
εγκαταστάσεις…
σας προσκαλέσει στην ατομική έκθεση του Άντον Τσακίρη με γλυπτικά έργα και
εγκαταστάσεις…
Η Ιστορικός Τέχνης και επιμελήτρια της έκθεσης
Θάλεια Στεφανίδου γράφει:
Θάλεια Στεφανίδου γράφει:
«Θα
μπορούσαμε να ονομάσουμε
όλα τα μέχρι
τώρα γλυπτικά «κείμενα»
του Άντον Τσακίρη
στην κυριολεξία παραδείγματα πλαστικής
διαδικασίας, τα οποία
κάθε φορά συγκεκριμενοποιούν διαφορετικά
πεδία γλυπτικής πειραματικής μυθοπλασίας.
μπορούσαμε να ονομάσουμε
όλα τα μέχρι
τώρα γλυπτικά «κείμενα»
του Άντον Τσακίρη
στην κυριολεξία παραδείγματα πλαστικής
διαδικασίας, τα οποία
κάθε φορά συγκεκριμενοποιούν διαφορετικά
πεδία γλυπτικής πειραματικής μυθοπλασίας.
Paradigms
είναι και ο
τίτλος που έδωσε
ο ίδιος σε
έναν εκτεταμένο κύκλο
εργασίας του, ο
οποίος περιλαμβάνει υποενότητες
έργων , όπως είναι
αυτές των: Urban
Proliferation, Nulla Osta, Ttre
Eta, Animalis Phenomena, Neoziggurat….., όπου
είναι φανερός ο
τρόπος με τον
οποίο χειρίζεται τις
αισθητικές και ιδεολογικές
του αρχές, καθώς
και το πώς
ανακαλεί μνήμες του
παρελθόντος, χωρίς ωστόσο
να περιπέσει σε
νοσταλγία.
είναι και ο
τίτλος που έδωσε
ο ίδιος σε
έναν εκτεταμένο κύκλο
εργασίας του, ο
οποίος περιλαμβάνει υποενότητες
έργων , όπως είναι
αυτές των: Urban
Proliferation, Nulla Osta, Ttre
Eta, Animalis Phenomena, Neoziggurat….., όπου
είναι φανερός ο
τρόπος με τον
οποίο χειρίζεται τις
αισθητικές και ιδεολογικές
του αρχές, καθώς
και το πώς
ανακαλεί μνήμες του
παρελθόντος, χωρίς ωστόσο
να περιπέσει σε
νοσταλγία.
Η
θεωρητική του σκευή
και οι θέσεις
του συνομιλούν με
ένα ευρύτερο όραμα
καλλιτεχνών ανά τον
κόσμο, αυτών που
κυρίως παλεύουν, στρατευμένα
ή μη για
τη διεύρυνση της
συλλογικής συνείδησης, υιοθετώντας
την πεποίθηση πως
το αίτημα της
καλλιτεχνικής διαμαρτυρίας αποτελεί
την πλέον αποτελεσματική εκδοχή
διαμαρτυρίας.
θεωρητική του σκευή
και οι θέσεις
του συνομιλούν με
ένα ευρύτερο όραμα
καλλιτεχνών ανά τον
κόσμο, αυτών που
κυρίως παλεύουν, στρατευμένα
ή μη για
τη διεύρυνση της
συλλογικής συνείδησης, υιοθετώντας
την πεποίθηση πως
το αίτημα της
καλλιτεχνικής διαμαρτυρίας αποτελεί
την πλέον αποτελεσματική εκδοχή
διαμαρτυρίας.
Με
υλικά επιμελώς επιλεγμένα
και συχνά πολύτιμα,
όπως το μάρμαρο
Πεντέλης ή Καράρας
ημιπολύτιμους λίθους, μέταλλα
και κράματα μετάλλων ……., που
προσφέρουν εσκεμμένα στο
θεατή μια μουσειακή
αίσθηση, ο καλλιτέχνης
επιθυμεί να «αγγίξει»
εξίσου με τους
αισθητικούς
προβληματισμούς, κοινωνικούς και
πολιτικούς επίσης.
υλικά επιμελώς επιλεγμένα
και συχνά πολύτιμα,
όπως το μάρμαρο
Πεντέλης ή Καράρας
ημιπολύτιμους λίθους, μέταλλα
και κράματα μετάλλων ……., που
προσφέρουν εσκεμμένα στο
θεατή μια μουσειακή
αίσθηση, ο καλλιτέχνης
επιθυμεί να «αγγίξει»
εξίσου με τους
αισθητικούς
προβληματισμούς, κοινωνικούς και
πολιτικούς επίσης.
Το
γλυπτικό πλάσιμο του
Άντον Τσακίρη, αν
και επιστρατεύει σε
μεγάλο βαθμό την
προσωπική μνήμη με
τα ατομικά της
μονοπάτια, μοιάζει με
εκείνη τη μοναχική
ασχολία που ενώ
εστιάζει σε ίδια
ζητήματα, έχει τη
βούληση να τα
εμπλέξει με τη
συλλογική ανθρώπινη εμπειρία
και την ανθρώπινη
προσπάθεια. Έτσι πλευρές
προσωπικών κοινωνικών του
σχέσεων αγκιστρώνονται με
παγκόσμιες, ακόμη και
διαχρονικές δομές που
αφορούν έννοιες, όπως
η ελευθερία, η
μετοίκιση, η απαλλαγή,
η εξουσία και
οι ιεραρχίες της.
γλυπτικό πλάσιμο του
Άντον Τσακίρη, αν
και επιστρατεύει σε
μεγάλο βαθμό την
προσωπική μνήμη με
τα ατομικά της
μονοπάτια, μοιάζει με
εκείνη τη μοναχική
ασχολία που ενώ
εστιάζει σε ίδια
ζητήματα, έχει τη
βούληση να τα
εμπλέξει με τη
συλλογική ανθρώπινη εμπειρία
και την ανθρώπινη
προσπάθεια. Έτσι πλευρές
προσωπικών κοινωνικών του
σχέσεων αγκιστρώνονται με
παγκόσμιες, ακόμη και
διαχρονικές δομές που
αφορούν έννοιες, όπως
η ελευθερία, η
μετοίκιση, η απαλλαγή,
η εξουσία και
οι ιεραρχίες της.
Έχοντας
την ευγενική ανάγκη
να πλησιάσει με
τα έργα του
τον μέσο και
ανυποψίαστο σε ζητήματα
τέχνης θεατή, πολλές
φορές επιλέγει τίτλους
σε μεμονωμένα έργα
ή σε σειρές
έργων του, που
εν μέρει κατευθύνουν
ή υποψιάζουν τον
θεατή, πιστεύοντας πως
ενισχύει και διευκολύνει
με το λεκτικό
συμπλήρωμα της δουλειάς
του την προσέγγιση
του κόσμου στην
τέχνη του.
την ευγενική ανάγκη
να πλησιάσει με
τα έργα του
τον μέσο και
ανυποψίαστο σε ζητήματα
τέχνης θεατή, πολλές
φορές επιλέγει τίτλους
σε μεμονωμένα έργα
ή σε σειρές
έργων του, που
εν μέρει κατευθύνουν
ή υποψιάζουν τον
θεατή, πιστεύοντας πως
ενισχύει και διευκολύνει
με το λεκτικό
συμπλήρωμα της δουλειάς
του την προσέγγιση
του κόσμου στην
τέχνη του.
Συχνά
οι γλυπτικές του
κατασκευές οικειοποιούνται με
συνειδητή επιλογή στοιχεία
από κώδικες κυρίως
του μινιμαλισμού, της
εννοιολογικής τέχνης, καθώς
και της Arte
Povera, χωρίς να
τους ασπάζεται εξ
ολοκλήρου. Μερικές φορές
δημιουργεί γλυπτικές προτάσεις
ως «πολιτισμικά αντικείμενα» , όπου
είναι εύλογος ενός
τύπου γλυπτικός πρωτογονισμός, ή
παρατηρείται μία σαφής
σχέση με ιερατικές
δομές, ή δομές
εξουσίας. Οι γλυπτικές
προτάσεις αυτού του
είδους διασταυρώνονται με
σύμβολα θρησκειολογικών δογμάτων
και φιλοσοφικών συστημάτων,
ή ακόμη αποτελούν
συνθέσεις μικρογλυπτικής, παρόμοιες
με μακέτες ουτοπικών
αρχιτεκτονικών προτάσεων. Άλλοτε
πάλι εγγράφει στις
βάσεις των γλυπτών
του ρητά, συνήθως
μεσαιωνικά, τα οποία
παρόλη τη θεολογική
τους καταγωγή, επεκτείνονται σε
διαχρονικά κοινωνικά σχόλια.
οι γλυπτικές του
κατασκευές οικειοποιούνται με
συνειδητή επιλογή στοιχεία
από κώδικες κυρίως
του μινιμαλισμού, της
εννοιολογικής τέχνης, καθώς
και της Arte
Povera, χωρίς να
τους ασπάζεται εξ
ολοκλήρου. Μερικές φορές
δημιουργεί γλυπτικές προτάσεις
ως «πολιτισμικά αντικείμενα» , όπου
είναι εύλογος ενός
τύπου γλυπτικός πρωτογονισμός, ή
παρατηρείται μία σαφής
σχέση με ιερατικές
δομές, ή δομές
εξουσίας. Οι γλυπτικές
προτάσεις αυτού του
είδους διασταυρώνονται με
σύμβολα θρησκειολογικών δογμάτων
και φιλοσοφικών συστημάτων,
ή ακόμη αποτελούν
συνθέσεις μικρογλυπτικής, παρόμοιες
με μακέτες ουτοπικών
αρχιτεκτονικών προτάσεων. Άλλοτε
πάλι εγγράφει στις
βάσεις των γλυπτών
του ρητά, συνήθως
μεσαιωνικά, τα οποία
παρόλη τη θεολογική
τους καταγωγή, επεκτείνονται σε
διαχρονικά κοινωνικά σχόλια.
Εμμένοντας
στην αναζήτηση του
«λανθάνοντος» ο Άντον Τσακίρης μας
καταθέτει με κάθε
μεμονωμένο και αυτόνομο
έργο, ή σειρά
έργων του την
επιδίωξη μιας ανάταξης
των πραγμάτων ή
ενδεχομένως και την
επιδίωξη τύπων φυγής
από συστήματα σκέψης
ή πράξης που
έχουν αποτύχει. Ακόμη και
όταν πραγματεύεται – όχι συχνά – αφηγηματικά περιβάλλοντα κάνει
εμφανή την αναγωγιμένη
συνθήκη στη συναρμογή
των υλικών του, σαν να σκέφτεται εμπειρικά,
καθώς συνταιριάζει τα
υλικά του, ευαισθητοποιημένος στη
συνθήκη του παρόντος , της συγκυρίας
ή των πολιτικών
διεκδικήσεων.
στην αναζήτηση του
«λανθάνοντος» ο Άντον Τσακίρης μας
καταθέτει με κάθε
μεμονωμένο και αυτόνομο
έργο, ή σειρά
έργων του την
επιδίωξη μιας ανάταξης
των πραγμάτων ή
ενδεχομένως και την
επιδίωξη τύπων φυγής
από συστήματα σκέψης
ή πράξης που
έχουν αποτύχει. Ακόμη και
όταν πραγματεύεται – όχι συχνά – αφηγηματικά περιβάλλοντα κάνει
εμφανή την αναγωγιμένη
συνθήκη στη συναρμογή
των υλικών του, σαν να σκέφτεται εμπειρικά,
καθώς συνταιριάζει τα
υλικά του, ευαισθητοποιημένος στη
συνθήκη του παρόντος , της συγκυρίας
ή των πολιτικών
διεκδικήσεων.
Ο
Άντον Τσακίρης με
προσήλωση στην «πλαστική»
αντίληψη της τέχνης
και με τη
μέριμνα και ανάγκη
να φιλοσοφήσει πάνω
στο οντολογικό ζήτημα
της δημιουργίας , μοιάζει
να επανασχεδιάζει, ίσως, γλυπτικά
μοντέλα, γεωμετρώντας με
τον τρόπο του,
τιμώντας με αυτόν
τον τρόπο τα
δημιουργικά ένστικτα, κι ακόμη
φλερτάροντας με επαναστατικές ιδέες
που διαταράσσουν τα
κοινωνικά κλισέ, πιστός
στην ανάγκη διεύρυνσης
των οριζόντων
του πραγματικού.»
Άντον Τσακίρης με
προσήλωση στην «πλαστική»
αντίληψη της τέχνης
και με τη
μέριμνα και ανάγκη
να φιλοσοφήσει πάνω
στο οντολογικό ζήτημα
της δημιουργίας , μοιάζει
να επανασχεδιάζει, ίσως, γλυπτικά
μοντέλα, γεωμετρώντας με
τον τρόπο του,
τιμώντας με αυτόν
τον τρόπο τα
δημιουργικά ένστικτα, κι ακόμη
φλερτάροντας με επαναστατικές ιδέες
που διαταράσσουν τα
κοινωνικά κλισέ, πιστός
στην ανάγκη διεύρυνσης
των οριζόντων
του πραγματικού.»
Artis
Causa Gallery
Causa Gallery
Μητροπόλεως 97
54622 Θεσσαλονίκη
2310 223041
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
«8 Διαστάσεις». Ομαδική έκθεση σύγχρονης κεραμικής στο T.A.F. / the art foundation.
Αλέξανδρος Σπαθούλας «Everywhere at the same time». Ατομική έκθεση ζωγραφικής.
Χαμπής: Η χαρακτική υφή της μνημονικής εμπειρίας από το κέντρο χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιατ...
Δημήτρης Χαλάτσης «Συγχύσεις». Ατομική έκθεση στο Potential Project.
«Μετατοπίσεις». Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής του Παναγιώτη Σιάγκρη στην Sianti Gallery
Το T.A.F./ the art foundation παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο ‘’What We Carry Through the Night’’