“MUSICALES” : Η ατομική έκθεση του Στέλιου Σκαμάγκα στην ΑΡΓΩ Gallery ( Φωτορεπορτάζ ).
Ο Στέλιος Σκαμάγκας γεννήθηκε το 1934 από
γονείς Μικρασιάτες πρόσφυγες στη Δαμασκό της Συρίας. Στα δεκαεπτά του μετοίκησε
στη Βηρυτό όπου ολοκλήρωσε τη βασική του εκπαίδευση και στη συνέχεια σπούδασε
Αρχιτεκτονική. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του ταξιδεύει στην Ευρώπη και κάνει
μελέτες πάνω στις εικαστικές Τέχνες, τη Ζωγραφική και τη Γλυπτική. Το 1960
παίρνει το πτυχίο της Αρχιτεκτονικής. Το 1972 παντρεύεται τη Hilde
Kildal, Νορβηγίδα κεραμίστρια και το 1973 αποκτούν το πρώτο τους
παιδί, την κόρη τους Kristine. Λίγα χρόνια αργότερα
– το 1976 -αφήνει για πάντα τη Βηρυτό και κατευθύνεται αρχικά στην Ελβετία και
τη Γενεύη και αμέσως μετά στη Νίκαια της Γαλλίας. Εγκαθίσταται μόνιμα στη χώρα στα
βόρειοανατολικά σύνορα με τη Γερμανία και το 1979 γεννιέται ο γιος του Yann.
Απ’ τη δεκαετία του ’80 ασχολείται αποκλειστικά με το μεγάλο του πάθος τη
ζωγραφική, κάνοντας δεκάδες ατομικές εκθέσεις σε Λίβανο, Κύπρο, Ελβετία,
Γερμανία, Γαλλία…
γονείς Μικρασιάτες πρόσφυγες στη Δαμασκό της Συρίας. Στα δεκαεπτά του μετοίκησε
στη Βηρυτό όπου ολοκλήρωσε τη βασική του εκπαίδευση και στη συνέχεια σπούδασε
Αρχιτεκτονική. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του ταξιδεύει στην Ευρώπη και κάνει
μελέτες πάνω στις εικαστικές Τέχνες, τη Ζωγραφική και τη Γλυπτική. Το 1960
παίρνει το πτυχίο της Αρχιτεκτονικής. Το 1972 παντρεύεται τη Hilde
Kildal, Νορβηγίδα κεραμίστρια και το 1973 αποκτούν το πρώτο τους
παιδί, την κόρη τους Kristine. Λίγα χρόνια αργότερα
– το 1976 -αφήνει για πάντα τη Βηρυτό και κατευθύνεται αρχικά στην Ελβετία και
τη Γενεύη και αμέσως μετά στη Νίκαια της Γαλλίας. Εγκαθίσταται μόνιμα στη χώρα στα
βόρειοανατολικά σύνορα με τη Γερμανία και το 1979 γεννιέται ο γιος του Yann.
Απ’ τη δεκαετία του ’80 ασχολείται αποκλειστικά με το μεγάλο του πάθος τη
ζωγραφική, κάνοντας δεκάδες ατομικές εκθέσεις σε Λίβανο, Κύπρο, Ελβετία,
Γερμανία, Γαλλία…
Η έκθεση του με τίτλο “MUSICALES” που
παρουσιάζεται στη γκαλερί Αργώ περιλαμβάνει έργα του της τελευταίας διετίας (
2015 – 2016 ), όλα ελαιογραφίες σε καμβά «δουλεμένα» κυρίως με σπάτουλες. Ο
Στέλιος Σκαμάγκας – ένας άνθρωπος ιδιαίτερα ζεστός και ευγενής – δημιουργεί
ζωγραφικά παζλ που ενώνουν τους ήχους της μουσικής με τη ζωντάνια των χρωμάτων,
αποδεικνύοντας την άρρηκτη σχέση αυτών των δύο. Τα χρωματικά musicals
που καταθέτει δεν είναι διόλου αφηρημένα αν και αρχικά δίνουν την αίσθηση αυτή.
Ενώπιον των θεατών ξεπροβάλλουν εικόνες, στοιχεία γνωστά αλλά και άγνωστα,
αναγνωρίσιμα και μη αναγνωρίσιμα, παντού μέσα σ’ αυτά τα έργα τα οποία δείχνουν
να έχουν μια μουσικότητα μοναδική. Ο ίδιος ωστόσο ξεκινά να ζωγραφίζει δίχως να
θέλει να καταλήξει απαραίτητα κάπου και σταματά όταν νιώσει πως δεν έχει κάτι άλλο
να προσθέσει. Τόσο απλά…
παρουσιάζεται στη γκαλερί Αργώ περιλαμβάνει έργα του της τελευταίας διετίας (
2015 – 2016 ), όλα ελαιογραφίες σε καμβά «δουλεμένα» κυρίως με σπάτουλες. Ο
Στέλιος Σκαμάγκας – ένας άνθρωπος ιδιαίτερα ζεστός και ευγενής – δημιουργεί
ζωγραφικά παζλ που ενώνουν τους ήχους της μουσικής με τη ζωντάνια των χρωμάτων,
αποδεικνύοντας την άρρηκτη σχέση αυτών των δύο. Τα χρωματικά musicals
που καταθέτει δεν είναι διόλου αφηρημένα αν και αρχικά δίνουν την αίσθηση αυτή.
Ενώπιον των θεατών ξεπροβάλλουν εικόνες, στοιχεία γνωστά αλλά και άγνωστα,
αναγνωρίσιμα και μη αναγνωρίσιμα, παντού μέσα σ’ αυτά τα έργα τα οποία δείχνουν
να έχουν μια μουσικότητα μοναδική. Ο ίδιος ωστόσο ξεκινά να ζωγραφίζει δίχως να
θέλει να καταλήξει απαραίτητα κάπου και σταματά όταν νιώσει πως δεν έχει κάτι άλλο
να προσθέσει. Τόσο απλά…
Τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν την Τετάρτη 19 Απριλίου και θα παραμείνει ανοικτή για το κοινό έως και το Σάββατο 13 Μαΐου 2017.
Κείμενο/Επιμέλεια/Φωτογραφίες: Ζώης Σπ. Κουτρούλης για το www.itsonlyarts.com
Ο Στέλιος Σκαμάγκας ( Stelio Scamanga ) |
Μπορεί κανείς να δημιουργήσει την ακόλουθη
αντιστοιχία: να ενώσει τις επτά μουσικές νότες με τα τρία βασικά χρώματα, που
έχουν ως σύνδεσμό τους το άσπρο.
αντιστοιχία: να ενώσει τις επτά μουσικές νότες με τα τρία βασικά χρώματα, που
έχουν ως σύνδεσμό τους το άσπρο.
Οι μουσικές νότες είναι αραδιασμένες πάνω σε
παράλληλες γραμμές, εκεί γράφονται, ξεφεύγουν από την ηχώ την οποία ο μουσικός
ακούει και αισθάνεται βαθιά μέσα του, τις μετατοπίζει, τις τακτοποιεί, τις
ολοκληρώνει κι έτσι προκύπτει η μελωδία, αρμονική, ή και αντίθετα ακόμη, όταν
σχηματίζει τις παρτιτούρες, δημιουργεί τη δομή μιας συμφωνίας, που θα πάρει
υπόσταση σε κυματισμούς και συγχορδίες, για να δώσει την υπέρτατη χαρά και την
τέλεια τέχνη της μουσικής.
παράλληλες γραμμές, εκεί γράφονται, ξεφεύγουν από την ηχώ την οποία ο μουσικός
ακούει και αισθάνεται βαθιά μέσα του, τις μετατοπίζει, τις τακτοποιεί, τις
ολοκληρώνει κι έτσι προκύπτει η μελωδία, αρμονική, ή και αντίθετα ακόμη, όταν
σχηματίζει τις παρτιτούρες, δημιουργεί τη δομή μιας συμφωνίας, που θα πάρει
υπόσταση σε κυματισμούς και συγχορδίες, για να δώσει την υπέρτατη χαρά και την
τέλεια τέχνη της μουσικής.
Ο ζωγράφος ανακατεύοντας τα χρώματα φαντάζεται
ακουστικά κύματα. Όπως τα απλώνει στον καμβά, δημιουργεί και συνθέτει επίπεδα,
για να βρει την ηχώ της μελωδίας, αναδεικνύοντας έτσι μέσα από τους πίνακές
του, τη συμφωνία. Αυτό είναι τελικά η ζωγραφική. Τελεία! Το πεδίο της ζωγραφικής
είναι ο χώρος, της μουσικής είναι ο χρόνος. Φανταστείτε τη ζωγραφικότητα της
μουσικής και τη μουσικότητα της ζωγραφικής. Είναι εφικτό.
ακουστικά κύματα. Όπως τα απλώνει στον καμβά, δημιουργεί και συνθέτει επίπεδα,
για να βρει την ηχώ της μελωδίας, αναδεικνύοντας έτσι μέσα από τους πίνακές
του, τη συμφωνία. Αυτό είναι τελικά η ζωγραφική. Τελεία! Το πεδίο της ζωγραφικής
είναι ο χώρος, της μουσικής είναι ο χρόνος. Φανταστείτε τη ζωγραφικότητα της
μουσικής και τη μουσικότητα της ζωγραφικής. Είναι εφικτό.
Η μουσική υπάρχει και με την απουσία του
κόσμου: ο μουσικός αντλεί από μέσα του τη ουσία της τέχνης του. Το θέμα δεν έχει
να κάνει με την αρμονία του ήχου. Στον δυτικό εικαστικό χώρο αφαιρείται
εσκεμμένα η τρίτη διάσταση για να αποδοθεί ένας άλλος χώρος που ο ζωγράφος
φαντάστηκε μέσα στο υποσυνείδητο, και τον βυθίζει στον κόσμο του ονείρου, για
να τον αποδώσει σε σχήμα.
κόσμου: ο μουσικός αντλεί από μέσα του τη ουσία της τέχνης του. Το θέμα δεν έχει
να κάνει με την αρμονία του ήχου. Στον δυτικό εικαστικό χώρο αφαιρείται
εσκεμμένα η τρίτη διάσταση για να αποδοθεί ένας άλλος χώρος που ο ζωγράφος
φαντάστηκε μέσα στο υποσυνείδητο, και τον βυθίζει στον κόσμο του ονείρου, για
να τον αποδώσει σε σχήμα.
Ο δυτικός ορθολογισμός είναι αντίθετος με τον
ανατολικό υποκειμενισμό, ο υλισμός είναι αντίθετος με το πνεύμα, βρίσκονται
πάντοτε σε σύγκρουση. Μόνο η γνήσια ζωγραφική, μακριά από την εύκολη εκδοχή,
είναι πνευματική δημιουργία, που μπορεί να φτάσει στις κορυφές της μουσικής
αρμονίας και να εκφράσει συμφωνίες με χρώματα.
ανατολικό υποκειμενισμό, ο υλισμός είναι αντίθετος με το πνεύμα, βρίσκονται
πάντοτε σε σύγκρουση. Μόνο η γνήσια ζωγραφική, μακριά από την εύκολη εκδοχή,
είναι πνευματική δημιουργία, που μπορεί να φτάσει στις κορυφές της μουσικής
αρμονίας και να εκφράσει συμφωνίες με χρώματα.
Στέλιος Σκαμάγκας
Γκαλερί Αργώ
Νεοφύτου Δούκα 5, 10674 Κολωνάκι
Τηλ. 210 7249333 | Fax: 210 7249777
Εmail: info@argo-gallery.gr
Τρίτη έως και Παρασκευή: 10πμ – 2μμ και 6μμ – 9μμ
Σάββατο: 11πμ – 3μμ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
«8 Διαστάσεις». Ομαδική έκθεση σύγχρονης κεραμικής στο T.A.F. / the art foundation.
Αλέξανδρος Σπαθούλας «Everywhere at the same time». Ατομική έκθεση ζωγραφικής.
K. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού. Ομαδική έκθεση από τη συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Χαμπής: Η χαρακτική υφή της μνημονικής εμπειρίας από το κέντρο χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιατ...
Δημήτρης Χαλάτσης «Συγχύσεις». Ατομική έκθεση στο Potential Project.
«Μετατοπίσεις». Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής του Παναγιώτη Σιάγκρη στην Sianti Gallery