Γιάννης Στεφανάκις «Παλίμψηστο Εννοιών» στην αίθουσα Τέχνης Τεχνοχώρος.
Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος και η Ελληνοαμερικανική Ένωση σε συνεργασία με το
Hellenic American College ( HAEC ), την Πέμπτη
24 Μαΐου 2018 παρουσιάζουν στον Τεχνοχώρο ( Λεμπέση 4, Ακρόπολη ) το
δεύτερο μέρος της έκθεσης του εικαστικού Γιάννη
Στεφανάκι με τίτλο «Παλίμψηστο εννοιών» σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης, Μάνου Στεφανίδη.
Hellenic American College ( HAEC ), την Πέμπτη
24 Μαΐου 2018 παρουσιάζουν στον Τεχνοχώρο ( Λεμπέση 4, Ακρόπολη ) το
δεύτερο μέρος της έκθεσης του εικαστικού Γιάννη
Στεφανάκι με τίτλο «Παλίμψηστο εννοιών» σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης, Μάνου Στεφανίδη.
Η έκθεση περιλαμβάνει τα χαρακτικά έργα του
καλλιτέχνη και θα διαρκέσει μέχρι και το
Σάββατο 16 Ιουνίου, ενώ παράλληλα, μέχρι και τις 9 Ιουνίου, τα ζωγραφικά
έργα του καλλιτέχνη εξακολουθούν να εκτίθενται στην Γκαλερί Κέννεντυ της
Ελληνοαμερικάνικης Ένωσης ( Μασσαλίας 22, Αθήνα ).
καλλιτέχνη και θα διαρκέσει μέχρι και το
Σάββατο 16 Ιουνίου, ενώ παράλληλα, μέχρι και τις 9 Ιουνίου, τα ζωγραφικά
έργα του καλλιτέχνη εξακολουθούν να εκτίθενται στην Γκαλερί Κέννεντυ της
Ελληνοαμερικάνικης Ένωσης ( Μασσαλίας 22, Αθήνα ).
Η διπλή αυτή παρουσίαση σκοπό έχει να
αποτελέσει εκτενές αφιέρωμα στην δουλειά του γνωστού Έλληνα εικαστικού.
Παράλληλα, η συνεργασία των δύο γκαλερί επιχειρεί να παρακινήσει τον θεατή σε
φυσική και νοητή μετακίνηση ανάμεσα σε δύο χώρους τέχνης. Έτσι αναδεικνύεται το
πρωτεϊκό στοιχείο του εικαστικού, αλλά και η εσωτερική συνάφεια του έργου του.
αποτελέσει εκτενές αφιέρωμα στην δουλειά του γνωστού Έλληνα εικαστικού.
Παράλληλα, η συνεργασία των δύο γκαλερί επιχειρεί να παρακινήσει τον θεατή σε
φυσική και νοητή μετακίνηση ανάμεσα σε δύο χώρους τέχνης. Έτσι αναδεικνύεται το
πρωτεϊκό στοιχείο του εικαστικού, αλλά και η εσωτερική συνάφεια του έργου του.
Ο ιστορικός τέχνης, Μάνος Στεφανίδης, προλογίζοντας τον κατάλογο της έκθεσης, γράφει
πως: «Η πολυεπίπεδη δουλειά του δημιουργού αυτού εκτείνεται από την ξυλογραφία
και την μονοτυπία ως την καλλιτεχνική εκτύπωση-έκδοση, την εικονογράφηση της
ποίησης, την ζωγραφική, το εικαστικό περιβάλλον, την καλλιτεχνική περφόρμανς,
την διοργάνωση εκθέσεων, την ποίηση, το πολιτικό και το πολιτιστικό σχόλιο, την
ακτιβιστική παρέμβαση κ.λπ. Ο Γιάννης Στεφανάκις είναι καλλιτέχνης επειδή είναι
πολίτης και είναι πολίτης επειδή παραμένει άνθρωπος με ευαισθησίες, ανησυχίες
και ερωτηματικά».
πως: «Η πολυεπίπεδη δουλειά του δημιουργού αυτού εκτείνεται από την ξυλογραφία
και την μονοτυπία ως την καλλιτεχνική εκτύπωση-έκδοση, την εικονογράφηση της
ποίησης, την ζωγραφική, το εικαστικό περιβάλλον, την καλλιτεχνική περφόρμανς,
την διοργάνωση εκθέσεων, την ποίηση, το πολιτικό και το πολιτιστικό σχόλιο, την
ακτιβιστική παρέμβαση κ.λπ. Ο Γιάννης Στεφανάκις είναι καλλιτέχνης επειδή είναι
πολίτης και είναι πολίτης επειδή παραμένει άνθρωπος με ευαισθησίες, ανησυχίες
και ερωτηματικά».
«Καλλιτεχνικά η δουλειά του Στεφανάκι μοιάζει
με ένα παλίμψηστο εννοιών και τεχνικών», όπως γράφει για τη ζωγραφική δουλειά
του η κριτικός τέχνης, συγγραφέας και δημοσιογράφος Πέγκυ Κουνενάκη. «Η
υπερρεαλιστική γραφή λειτουργεί ως εικαστικό σχόλιο, η τολμηρή φαντασία δίνει
ποιητικές διαστάσεις στο έργο, το μεταφυσικό στοιχείο που αναπτύσσεται όπως και
ο συμβολισμός, αποτελούν στην ουσία μια αναφορά στο παράλογο, που κυριαρχεί τόσο στην καλλιτεχνική όσο και
στην πραγματική ζωή. Επιπλέον, τα έντονα
εξπρεσιονιστικά στοιχεία που αναφύονται στη δουλειά του φτάνοντας συχνά έως και
την παραμόρφωση, δίνουν συνολικά στο έργο του έναν εκρηκτικό χαρακτήρα και δεν
αποτελούν τίποτε άλλο από μια άλλη όψη της πραγματικότητας, που φαίνεται
ιδιαίτερα να τον απασχολεί».
με ένα παλίμψηστο εννοιών και τεχνικών», όπως γράφει για τη ζωγραφική δουλειά
του η κριτικός τέχνης, συγγραφέας και δημοσιογράφος Πέγκυ Κουνενάκη. «Η
υπερρεαλιστική γραφή λειτουργεί ως εικαστικό σχόλιο, η τολμηρή φαντασία δίνει
ποιητικές διαστάσεις στο έργο, το μεταφυσικό στοιχείο που αναπτύσσεται όπως και
ο συμβολισμός, αποτελούν στην ουσία μια αναφορά στο παράλογο, που κυριαρχεί τόσο στην καλλιτεχνική όσο και
στην πραγματική ζωή. Επιπλέον, τα έντονα
εξπρεσιονιστικά στοιχεία που αναφύονται στη δουλειά του φτάνοντας συχνά έως και
την παραμόρφωση, δίνουν συνολικά στο έργο του έναν εκρηκτικό χαρακτήρα και δεν
αποτελούν τίποτε άλλο από μια άλλη όψη της πραγματικότητας, που φαίνεται
ιδιαίτερα να τον απασχολεί».
Αντίστοιχα, ο ιστορικός τέχνης Γιάννης Μπόλης σημειώνει μεταξύ άλλων
για τα χαρακτικά του Στεφανάκι: «Στις πιο πρόσφατες χαρακτικές του συνθέσεις,
με την επεξεργασμένη απλότητα της φόρμας τους, επιθυμεί να εντοπίσει τον πυρήνα
της ανθρώπινης ύπαρξης με τις έννοιες της ζωής, του έρωτα και του θανάτου να
διεκδικούν πρωταγωνιστικό ρόλο, με το οικείο να συμβιώνει με το ανοίκειο και το
διφορούμενο. Ένας ολόκληρος κόσμος αναδύεται και μετεωρίζεται, φασματικός και
υλικός, στην προέκταση του ονείρου, της φαντασίας και του χρόνου· ένας κόσμος
που καλεί τον θεατή να περιηγηθεί μέσα του, να αναδιφήσει στην αποκρυπτογράφηση
των καλά φυλαγμένων μυστικών του, να στοιχειοθετήσει τον μύθο του, να
αναζητήσει τις συμβολικές αναφορές του, τις νοηματικές αποχρώσεις του».
για τα χαρακτικά του Στεφανάκι: «Στις πιο πρόσφατες χαρακτικές του συνθέσεις,
με την επεξεργασμένη απλότητα της φόρμας τους, επιθυμεί να εντοπίσει τον πυρήνα
της ανθρώπινης ύπαρξης με τις έννοιες της ζωής, του έρωτα και του θανάτου να
διεκδικούν πρωταγωνιστικό ρόλο, με το οικείο να συμβιώνει με το ανοίκειο και το
διφορούμενο. Ένας ολόκληρος κόσμος αναδύεται και μετεωρίζεται, φασματικός και
υλικός, στην προέκταση του ονείρου, της φαντασίας και του χρόνου· ένας κόσμος
που καλεί τον θεατή να περιηγηθεί μέσα του, να αναδιφήσει στην αποκρυπτογράφηση
των καλά φυλαγμένων μυστικών του, να στοιχειοθετήσει τον μύθο του, να
αναζητήσει τις συμβολικές αναφορές του, τις νοηματικές αποχρώσεις του».
Ο Γιάννης
Δ. Στεφανάκις γεννήθηκε το 1951 στη Γρηγοριά Ηρακλείου Κρήτης. Σπούδασε
στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών ζωγραφική, χαρακτική, αγιογραφία καθώς, και
τέχνη του βιβλίου και τυπογραφία. Από το 1989 εκδίδει το περιοδικό για το λόγο
και τα εικαστικά «Νέο Επίπεδο» και από το 2003 το συλλεκτικό περιοδικό
«Τεχνοπαίγνιον». Από το 1996 εκδίδει συλλεκτικά βιβλία. Έχει διοργανώσει
σεμινάρια χαρακτικής και έχει συνεργαστεί με εκδοτικούς οίκους και λογοτεχνικά
περιοδικά. Διδάσκει σχέδιο και χαρακτική στη σχολή ΑKTO. Το 1994 συνδιοργάνωσε
με τη Μαργαρίτα Βασιλάκου το 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Κόμικς στο Πάρκο Ελευθερίας
(Δήμος Αθηναίων) και το 2ο στον ίδιο χώρο το 2012. Το 2010 εκδόθηκε το ποιητικό
του βιβλίο «Το καρφί του χρόνου» (εκδόσεις Γαβριηλίδης). Το 2016 το video
animation «Η πτώση», πέρασε στο διαγωνιστικό τμήμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών
Μικρού Μήκους Δράμας. Το 2018 το περιοδικό «Νέο Επίπεδο» έλαβε τιμητική
διάκριση από το θεσμό των Κρατικών Λογοτεχνικών Βραβείων. Έχει στο ενεργητικό
του πάνω από 29 ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και χαρακτικής στην Ελλάδα και στο
εξωτερικό και συμμετοχή σε περισσότερες από 100 ομαδικές εκθέσεις. Είναι,
μεταξύ άλλων, μέλος του Επιμελητήριου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, της Ένωσης
Ελλήνων Χαρακτών και της Εταιρίας Ελλήνων Συγγραφέων. Το 2015 εκπροσώπησε τη
χώρα στο 7ο Φεστιβάλ Σύγχρονης Τέχνης στο μουσείο ΜΑΜΑ της Αλγερίας. Έργα του
βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στην Εθνική Πινακοθήκη, στο
Υπουργείο Πολιτισμού, καθώς και σε πολλές Δημοτικές Πινακοθήκες, όπως και σε
πολλές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Δ. Στεφανάκις γεννήθηκε το 1951 στη Γρηγοριά Ηρακλείου Κρήτης. Σπούδασε
στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών ζωγραφική, χαρακτική, αγιογραφία καθώς, και
τέχνη του βιβλίου και τυπογραφία. Από το 1989 εκδίδει το περιοδικό για το λόγο
και τα εικαστικά «Νέο Επίπεδο» και από το 2003 το συλλεκτικό περιοδικό
«Τεχνοπαίγνιον». Από το 1996 εκδίδει συλλεκτικά βιβλία. Έχει διοργανώσει
σεμινάρια χαρακτικής και έχει συνεργαστεί με εκδοτικούς οίκους και λογοτεχνικά
περιοδικά. Διδάσκει σχέδιο και χαρακτική στη σχολή ΑKTO. Το 1994 συνδιοργάνωσε
με τη Μαργαρίτα Βασιλάκου το 1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Κόμικς στο Πάρκο Ελευθερίας
(Δήμος Αθηναίων) και το 2ο στον ίδιο χώρο το 2012. Το 2010 εκδόθηκε το ποιητικό
του βιβλίο «Το καρφί του χρόνου» (εκδόσεις Γαβριηλίδης). Το 2016 το video
animation «Η πτώση», πέρασε στο διαγωνιστικό τμήμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών
Μικρού Μήκους Δράμας. Το 2018 το περιοδικό «Νέο Επίπεδο» έλαβε τιμητική
διάκριση από το θεσμό των Κρατικών Λογοτεχνικών Βραβείων. Έχει στο ενεργητικό
του πάνω από 29 ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και χαρακτικής στην Ελλάδα και στο
εξωτερικό και συμμετοχή σε περισσότερες από 100 ομαδικές εκθέσεις. Είναι,
μεταξύ άλλων, μέλος του Επιμελητήριου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, της Ένωσης
Ελλήνων Χαρακτών και της Εταιρίας Ελλήνων Συγγραφέων. Το 2015 εκπροσώπησε τη
χώρα στο 7ο Φεστιβάλ Σύγχρονης Τέχνης στο μουσείο ΜΑΜΑ της Αλγερίας. Έργα του
βρίσκονται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στην Εθνική Πινακοθήκη, στο
Υπουργείο Πολιτισμού, καθώς και σε πολλές Δημοτικές Πινακοθήκες, όπως και σε
πολλές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Τη βραδιά των εγκαινίων θα συνοδέψουν τα
εξαιρετικά κρασιά του κτήματος Παλυβού.
εξαιρετικά κρασιά του κτήματος Παλυβού.
Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Εγκαίνια: Πέμπτη
24 Μαΐου 2018, 20:00-23:00
24 Μαΐου 2018, 20:00-23:00
Διάρκεια: 24
Μαΐου – 16 Ιουνίου
Μαΐου – 16 Ιουνίου
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη,
Παρασκευή 11:00-14:30 & 17:30-20:30, Τετάρτη, Σάββατο 11:00-16:00,
Κυριακή, Δευτέρα κλειστά
Παρασκευή 11:00-14:30 & 17:30-20:30, Τετάρτη, Σάββατο 11:00-16:00,
Κυριακή, Δευτέρα κλειστά
Λεμπέση 4 και Μακρυγιάννη, Ακρόπολη, www.technohoros.org,
info@technohoros.org, τηλ.: 211 1823818
info@technohoros.org, τηλ.: 211 1823818
Γκαλερί
Κέννεντυ
Ελληνοαμερικανικής Ένωσης
Κέννεντυ
Ελληνοαμερικανικής Ένωσης
Διάρκεια: 9 Μαΐου – 9 Ιουνίου
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Δευτέρα –
Παρασκευή 12:00-21:00, Σάββατο 10:30-14:30, Κυριακή κλειστά
Παρασκευή 12:00-21:00, Σάββατο 10:30-14:30, Κυριακή κλειστά
Μασσαλίας 22, Αθήνα, www.hau.gr/culture , culture@hau.gr, τηλ.:
210 3680052
210 3680052
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ομαδική Έκθεση στη Sianti Gallery «Μικρά Ζωγραφικά Έργα 2024 - 2025»
Το T.A.F./ the art foundation παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο "The Language Of Butoh Dance"
«8 Διαστάσεις». Ομαδική έκθεση σύγχρονης κεραμικής στο T.A.F. / the art foundation.
Αλέξανδρος Σπαθούλας «Everywhere at the same time». Ατομική έκθεση ζωγραφικής.
K. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού. Ομαδική έκθεση από τη συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Χαμπής: Η χαρακτική υφή της μνημονικής εμπειρίας από το κέντρο χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιατ...