ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ: ΑΓΩΝΙΑ ΚΑΙ ΕΚΣΤΑΣΗ*.
Τα μυστήρια του
Ιερώνυμου Μπος
Στο πλαίσιο του προγράμματος της Δημοτικής
Πινακοθήκης Λάρισας / Μουσείο Κατσίγρα Το
Σινεμά των Εικαστικών: Αγωνία και Έκσταση, θα προβληθεί την Πέμπτη 11 Γενάρη 2018 ( σε πρώτη παρουσίαση στη Λάρισα ), στο
Αμφιθέατρο της Δημοτικής Πινακοθήκης / Μουσείο Κατσίγρα, η αριστουργηματική
ταινία Τα μυστήρια του Ιερώνυμου Μπος (
Ώρα Προβολής: 20:00 ).
Πινακοθήκης Λάρισας / Μουσείο Κατσίγρα Το
Σινεμά των Εικαστικών: Αγωνία και Έκσταση, θα προβληθεί την Πέμπτη 11 Γενάρη 2018 ( σε πρώτη παρουσίαση στη Λάρισα ), στο
Αμφιθέατρο της Δημοτικής Πινακοθήκης / Μουσείο Κατσίγρα, η αριστουργηματική
ταινία Τα μυστήρια του Ιερώνυμου Μπος (
Ώρα Προβολής: 20:00 ).
Η ταινία Τα μυστήρια του Ιερώνυμου Μπος είναι
ντοκιμαντέρ παραγωγής 2016 σε σκηνοθεσία Χοσέ Λουίς Λοπέζ – Λινάρες. Η ταινία
αφορά τον πίνακα του ζωγράφου Ιερώνυμου Μπος «Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων».
«Μυστήριο μέσα σε ένα μυστήριο», ο πίνακας «ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων»
είναι ο πιο διάσημος του Ιερώνυμου Μπος. Το 2016 ο κόσμος γιόρτασε τα 500
χρόνια από την γέννηση του ζωγράφου. Μέσα από μοναδικές εικόνες που δίνει η
αποκλειστική πρόσβαση στο Μούσειο Πράδο της Μαδρίτης – σαν κάποιος να γίνεται
μάρτυρας της ακτινογράφησης της ζωγραφιάς και της αποκατάστασής της – το έργο
διερευνά και αναζητά την αποκάλυψη όλων εκείνων των αναπάντητων ερωτημάτων γύρω
από τον ίδιο των ζωγράφο, την ζωγραφική και εξηγεί την έμπνευση που μετέδωσε σε
συγγραφείς, ζωγράφους και μουσικούς από όλο τον κόσμο.
ντοκιμαντέρ παραγωγής 2016 σε σκηνοθεσία Χοσέ Λουίς Λοπέζ – Λινάρες. Η ταινία
αφορά τον πίνακα του ζωγράφου Ιερώνυμου Μπος «Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων».
«Μυστήριο μέσα σε ένα μυστήριο», ο πίνακας «ο Κήπος των Επίγειων Απολαύσεων»
είναι ο πιο διάσημος του Ιερώνυμου Μπος. Το 2016 ο κόσμος γιόρτασε τα 500
χρόνια από την γέννηση του ζωγράφου. Μέσα από μοναδικές εικόνες που δίνει η
αποκλειστική πρόσβαση στο Μούσειο Πράδο της Μαδρίτης – σαν κάποιος να γίνεται
μάρτυρας της ακτινογράφησης της ζωγραφιάς και της αποκατάστασής της – το έργο
διερευνά και αναζητά την αποκάλυψη όλων εκείνων των αναπάντητων ερωτημάτων γύρω
από τον ίδιο των ζωγράφο, την ζωγραφική και εξηγεί την έμπνευση που μετέδωσε σε
συγγραφείς, ζωγράφους και μουσικούς από όλο τον κόσμο.
* Το Πρόγραμμα Το Σινεμά
των Εκαστικών: Αγωνία και Έκσταση περιλαμβάνει επιλεγμένες ταινίες που έλκουν
τη θεματολογία τους από τις εικαστικές τέχνες. Οι ταινίες αφορούν την αγωνιώδη
αναζήτηση της έμπνευσης για την «Τέλεια Τέχνη», κάτι που αποτυπώνεται, είτε
μέσα από βιογραφίες γνωστών καλλιτεχνών,
είτε μέσα από πρωτότυπες ιστορίες ανάλογης θεματολογίας.
των Εκαστικών: Αγωνία και Έκσταση περιλαμβάνει επιλεγμένες ταινίες που έλκουν
τη θεματολογία τους από τις εικαστικές τέχνες. Οι ταινίες αφορούν την αγωνιώδη
αναζήτηση της έμπνευσης για την «Τέλεια Τέχνη», κάτι που αποτυπώνεται, είτε
μέσα από βιογραφίες γνωστών καλλιτεχνών,
είτε μέσα από πρωτότυπες ιστορίες ανάλογης θεματολογίας.
ΣΧΕΤΙΚΑ
ΜΕ ΤΟΝ ΙΕΡΩΝΥΜΟ ΜΠΟΣ
ΜΕ ΤΟΝ ΙΕΡΩΝΥΜΟ ΜΠΟΣ
Ο Ιερώνυμος Μπος ( Hieronymus van
Aken, περ. 1450 – 9 Αυγούστου 1516 ) ήταν σημαντικός Ολλανδός
ζωγράφος που έζησε την περίοδο του μεσαίωνα. Στην εποχή του θεωρήθηκε ένας «επινοητής
τεράτων και χιμαιρικών οπτασιών» ενώ περίπου στα 1600 ο ιστορικός τέχνης Κάρελ
φαν Μάντερ χαρακτήρισε τους πίνακες του Μπος ως «θαυμαστές και παράξενες φαντασιώσεις,
συχνά ανατριχιαστικές». Στον 20ό αιώνα, αρκετοί μελετητές του έργου του Μπος
απέδωσαν ένα βαθύτερο νόημα στη ζωγραφική του και προσπάθησαν να ερμηνεύσουν
τις καταβολές της. Έχει χαρακτηριστεί ως ένας υπερρεαλιστής του 15ου αιώνα ενώ
για άλλους, το έργο του αντανακλά απόκρυφες πρακτικές του μεσαιωνικού κόσμου
όπως η αλχημεία ή η μαγεία.
Aken, περ. 1450 – 9 Αυγούστου 1516 ) ήταν σημαντικός Ολλανδός
ζωγράφος που έζησε την περίοδο του μεσαίωνα. Στην εποχή του θεωρήθηκε ένας «επινοητής
τεράτων και χιμαιρικών οπτασιών» ενώ περίπου στα 1600 ο ιστορικός τέχνης Κάρελ
φαν Μάντερ χαρακτήρισε τους πίνακες του Μπος ως «θαυμαστές και παράξενες φαντασιώσεις,
συχνά ανατριχιαστικές». Στον 20ό αιώνα, αρκετοί μελετητές του έργου του Μπος
απέδωσαν ένα βαθύτερο νόημα στη ζωγραφική του και προσπάθησαν να ερμηνεύσουν
τις καταβολές της. Έχει χαρακτηριστεί ως ένας υπερρεαλιστής του 15ου αιώνα ενώ
για άλλους, το έργο του αντανακλά απόκρυφες πρακτικές του μεσαιωνικού κόσμου
όπως η αλχημεία ή η μαγεία.
Οι περισσότεροι από τους πίνακες που
φιλοξενούνται σήμερα σε μουσεία ή ιδιωτικές συλλογές αποτελούν αντίγραφα ή
μιμήσεις των πρωτότυπων συνθέσεων του Μπος και μόνο 30 πίνακες και μερικά
σχέδια μπορούν με βεβαιότητα να αποδοθούν σε αυτόν. Επιπλέον ελάχιστα από τα
έργα αυτά φέρουν χρονολογία ενώ αρκετά έχουν υποστεί σημαντικές φθορές.
φιλοξενούνται σήμερα σε μουσεία ή ιδιωτικές συλλογές αποτελούν αντίγραφα ή
μιμήσεις των πρωτότυπων συνθέσεων του Μπος και μόνο 30 πίνακες και μερικά
σχέδια μπορούν με βεβαιότητα να αποδοθούν σε αυτόν. Επιπλέον ελάχιστα από τα
έργα αυτά φέρουν χρονολογία ενώ αρκετά έχουν υποστεί σημαντικές φθορές.
Ο Μπος φιλοτέχνησε αρκετά τρίπτυχα, τρεις
δηλαδή συναρμοσμένους πίνακες, λίγο ή πολύ πάνω στο ίδιο θέμα. Ένα από τα
δημοφιλέστερα και ίσως σημαντικότερα έργα του είναι ο Κήπος των Επίγειων
Απολαύσεων, έργο που θεωρείται γενικά ως το σχόλιο του Μπος πάνω στο θέμα του
θανάσιμου αμαρτήματος της λαγνείας. Στο αριστερό φύλλο του τρίπτυχου
απεικονίζεται ο Αδάμ και η Εύα στον κήπο της Εδέμ, στο μεσαίο φύλλο κυριαρχεί
το θέμα των σαρκικών απολαύσεων ενώ στο δεξιό φύλλο δεσπόζει η απεικόνιση της
Κόλασης.
δηλαδή συναρμοσμένους πίνακες, λίγο ή πολύ πάνω στο ίδιο θέμα. Ένα από τα
δημοφιλέστερα και ίσως σημαντικότερα έργα του είναι ο Κήπος των Επίγειων
Απολαύσεων, έργο που θεωρείται γενικά ως το σχόλιο του Μπος πάνω στο θέμα του
θανάσιμου αμαρτήματος της λαγνείας. Στο αριστερό φύλλο του τρίπτυχου
απεικονίζεται ο Αδάμ και η Εύα στον κήπο της Εδέμ, στο μεσαίο φύλλο κυριαρχεί
το θέμα των σαρκικών απολαύσεων ενώ στο δεξιό φύλλο δεσπόζει η απεικόνιση της
Κόλασης.
Η έννοια της αμαρτίας αλλά και το ευρύτερο
μεσαιωνικό θέμα της Δευτέρας Παρουσίας ( ή διαφορετικά της Τελικής Κρίσης ) αποτέλεσαν
κεντρικούς άξονες στη θεματολογία του Μπος, που είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου
θρησκευτικού περιεχομένου.
μεσαιωνικό θέμα της Δευτέρας Παρουσίας ( ή διαφορετικά της Τελικής Κρίσης ) αποτέλεσαν
κεντρικούς άξονες στη θεματολογία του Μπος, που είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου
θρησκευτικού περιεχομένου.
ΕΠΙΛΟΓΗ
ΤΑΙΝΙΩΝ – ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: ΝΙΚΟΣ ΑΡΤΙΝΟΣ
ΤΑΙΝΙΩΝ – ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: ΝΙΚΟΣ ΑΡΤΙΝΟΣ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ
Είδος: Ντοκιμαντέρ
Σκηνοθεσία: Χοσέ Λουίς Λοπέζ – Λινάρες
Με τους Σαλμάν Ρούσντι, Ορχάν Παμούκ, Μισέλ
Ονφρέ, Λουντοβίκο Εϊνάουντι, Ουίλιαμ Κρίστι, Κέες Νόοτεμποομ
Ονφρέ, Λουντοβίκο Εϊνάουντι, Ουίλιαμ Κρίστι, Κέες Νόοτεμποομ
Διάρκεια: 90 ‘
ΔΗΜΟΣ
ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ
ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ
ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ
ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ
ΛΑΡΙΣΑΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ Γ.Ι. ΚΑΤΣΙΓΡΑ
ΜΟΥΣΕΙΟ Γ.Ι. ΚΑΤΣΙΓΡΑ
Γ.
Παπανδρέου 2- Τ.Κ. 41334 ΝΕΑΠΟΛΗ ΛΑΡΙΣΑΣ
Παπανδρέου 2- Τ.Κ. 41334 ΝΕΑΠΟΛΗ ΛΑΡΙΣΑΣ
Τηλ.:
2410- 621.205
2410- 621.205
FAX
: 2410-621.204
: 2410-621.204
e-mail:
dplarisas@yahoo.gr
dplarisas@yahoo.gr
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ομαδική Έκθεση στη Sianti Gallery «Μικρά Ζωγραφικά Έργα 2024 - 2025»
Αλέξανδρος Σπαθούλας «Everywhere at the same time». Ατομική έκθεση ζωγραφικής.
K. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού. Ομαδική έκθεση από τη συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
«Μετατοπίσεις». Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής του Παναγιώτη Σιάγκρη στην Sianti Gallery
Έκθεση 1ου Φωτομαραθώνιου Ελπίδας Click for Life. Στον χώρο πολιτισμού TAF - The Art Foundation από ...
ECOPHILIA NOW Festival 2024 στον πολυχώρο της ΠΛΥΦΑ