Στα εγκαίνια της Έκθεσης του Χαράλαμπου Κατσατσίδη «On Faces – Πορτρέτα Ενστίκτων» στην γκαλερί Art Zone 42.
Ο Χαράλαμπος Κατσατσίδης ζωγραφίζει πρόσωπα,
ανθρώπινα και μη. Αυτό που αρχικά φαίνεται αφηρημένο δεν είναι. Σίγουρα δεν πρόκειται
για προσπάθεια απεικόνισης του υπαρκτού, αυτού που ζει δίπλα κι αναπνέει. Ο Κατσατσίδης
το ξέρει καλά αυτό και δίνει τον καλύτερό του εαυτό, μέσα από λάδια που μόλις
στέγνωσαν και πινελιές γεμάτες ένταση ή ηρεμία, ανάλογα τη στιγμή…
ανθρώπινα και μη. Αυτό που αρχικά φαίνεται αφηρημένο δεν είναι. Σίγουρα δεν πρόκειται
για προσπάθεια απεικόνισης του υπαρκτού, αυτού που ζει δίπλα κι αναπνέει. Ο Κατσατσίδης
το ξέρει καλά αυτό και δίνει τον καλύτερό του εαυτό, μέσα από λάδια που μόλις
στέγνωσαν και πινελιές γεμάτες ένταση ή ηρεμία, ανάλογα τη στιγμή…
Τα έργα αναπνέουν και τα πινέλα είναι ακόμα
υγρά, αφού σε καμιά περίπτωση δεν τους δίνεται χρόνος να στεγνώσουν. Φαίνεται
πως οι ριπές του χρώματος πέφτουν η μια απανωτά στην άλλη, καλύπτοντας όσα το χέρι
θέλει να κρυφτούν και αποκαλύπτοντας όσα το μάτι επιθυμεί να δει.
υγρά, αφού σε καμιά περίπτωση δεν τους δίνεται χρόνος να στεγνώσουν. Φαίνεται
πως οι ριπές του χρώματος πέφτουν η μια απανωτά στην άλλη, καλύπτοντας όσα το χέρι
θέλει να κρυφτούν και αποκαλύπτοντας όσα το μάτι επιθυμεί να δει.
Οι ζωγραφιές του Χαράλαμπου Κατσατσίδη, όπως αυτές
παρουσιάζονται στα «Πορτρέτα ενστίκτων» είναι πραγματικά μοναδικές. Άσχετα από
το αν σου αρέσει το είδος και το ύφος, η δουλειά του είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα
και ξεπερνά το υποκειμενικό κριτήριο του γούστου. Οι τεχνικές που χρησιμοποιεί
του είναι γνώριμες, και δεν πειραματίζεται με κίνδυνο να χαθεί το αντικειμενικό
ζητούμενο που είναι η αισθητική.
παρουσιάζονται στα «Πορτρέτα ενστίκτων» είναι πραγματικά μοναδικές. Άσχετα από
το αν σου αρέσει το είδος και το ύφος, η δουλειά του είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα
και ξεπερνά το υποκειμενικό κριτήριο του γούστου. Οι τεχνικές που χρησιμοποιεί
του είναι γνώριμες, και δεν πειραματίζεται με κίνδυνο να χαθεί το αντικειμενικό
ζητούμενο που είναι η αισθητική.
Σίγουρα πρόκειται για μια από τις καλύτερες
εικαστικές – ζωγραφικές προτάσεις που μπορείς να βρεις στους χώρους Τέχνης αυτήν
την περίοδο.
εικαστικές – ζωγραφικές προτάσεις που μπορείς να βρεις στους χώρους Τέχνης αυτήν
την περίοδο.
itsonlyarts.com
«Ο
καμβάς είναι το παράθυρο που επιτρέπει την είσοδο σε μια άλλη κατάσταση. Η
βλέψη. Ξεβράζονται εκεί πόθοι κρυφοί ή κρυμμένοι, σκέψεις, η εντύπωση ενός
παλμικού υποσυνείδητου που μάχεται ανάμεσα στον ρεαλισμό της προκαθορισμένης
νόρμας, της γνώριμης αυτής τάξης των πραγμάτων, και της αφαίρεσης, την τόλμη σε
αντιδιαστολή. Κάπου στην βιάση ελλοχεύει η ψυχή με όσα απομείνανε να αναζητούν
αλήθεια.
καμβάς είναι το παράθυρο που επιτρέπει την είσοδο σε μια άλλη κατάσταση. Η
βλέψη. Ξεβράζονται εκεί πόθοι κρυφοί ή κρυμμένοι, σκέψεις, η εντύπωση ενός
παλμικού υποσυνείδητου που μάχεται ανάμεσα στον ρεαλισμό της προκαθορισμένης
νόρμας, της γνώριμης αυτής τάξης των πραγμάτων, και της αφαίρεσης, την τόλμη σε
αντιδιαστολή. Κάπου στην βιάση ελλοχεύει η ψυχή με όσα απομείνανε να αναζητούν
αλήθεια.
Στον τόπο αυτό που ο καλλιτέχνης μέσα από τα
έργα του γεννά, η αλήθεια ταυτίζεται με την ελευθερία. Ίσως αυτό να είναι το
ζητούμενο, ο σκοπός της ίδιας της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια αλληγορία,
της μνήμης ψυχογράφημα. Είναι οι ανθρωπόμορφες φιγούρες του Χαράλαμπου
Κατσατσίδη που εντέχνως περιπλέκονται με κεφαλές ζώων ( σκύλος, ιπποπόταμος,
τίγρης, αγελάδα ) και δημιουργούν σε μία αρμονική σύμπλεξη τα Πορτρέτα
Ενστίκτων. Τα ένστικτα, γενεσιουργός ορμή, κινητήρια δύναμη το ίδιο σε ζώα και
ανθρώπους, από τους βυθισμένους κόσμους του ασυνείδητου, περνούν μπροστά και
παλεύουν για ζωή. Είναι η επιβίωση, είναι η σπορά, ο έρωτας κι ο θάνατος. Είναι
ο φόβος, η σκληρότητα, το εδώ στο παρόν, ο πόνος.
έργα του γεννά, η αλήθεια ταυτίζεται με την ελευθερία. Ίσως αυτό να είναι το
ζητούμενο, ο σκοπός της ίδιας της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια αλληγορία,
της μνήμης ψυχογράφημα. Είναι οι ανθρωπόμορφες φιγούρες του Χαράλαμπου
Κατσατσίδη που εντέχνως περιπλέκονται με κεφαλές ζώων ( σκύλος, ιπποπόταμος,
τίγρης, αγελάδα ) και δημιουργούν σε μία αρμονική σύμπλεξη τα Πορτρέτα
Ενστίκτων. Τα ένστικτα, γενεσιουργός ορμή, κινητήρια δύναμη το ίδιο σε ζώα και
ανθρώπους, από τους βυθισμένους κόσμους του ασυνείδητου, περνούν μπροστά και
παλεύουν για ζωή. Είναι η επιβίωση, είναι η σπορά, ο έρωτας κι ο θάνατος. Είναι
ο φόβος, η σκληρότητα, το εδώ στο παρόν, ο πόνος.
Τα Πορτρέτα Ενστίκτων του Χαράλαμπου
Κατσατσίδη, απλώνονται σε ζωγραφικές επιφάνειες μεγάλων διαστάσεων ή και
μικρότερες, πλασμένες εξ ολοκλήρου από την δυναμική του εξπρεσιονιστικού
σχεδίου και την ένταση της χειρονομιακής παρέμβασης που επαναπροσδιορίζει τις
αναγνωρίσιμες μορφές. Όλα ενταγμένα σε ένα περιβάλλον ρευστών χρωμάτων, οι
ποιότητες, τα διαφανή βερνίκια, οι σταγμένες κηλίδες.
Κατσατσίδη, απλώνονται σε ζωγραφικές επιφάνειες μεγάλων διαστάσεων ή και
μικρότερες, πλασμένες εξ ολοκλήρου από την δυναμική του εξπρεσιονιστικού
σχεδίου και την ένταση της χειρονομιακής παρέμβασης που επαναπροσδιορίζει τις
αναγνωρίσιμες μορφές. Όλα ενταγμένα σε ένα περιβάλλον ρευστών χρωμάτων, οι
ποιότητες, τα διαφανή βερνίκια, οι σταγμένες κηλίδες.
Είναι ο εαυτός σου αυτός που αντικρίζεις, ο
ίδιος ή ο άλλος αυτός, σε άλλη μορφή ή ίδια και είσαι εσύ ο θεατής της
πραγματικότητας που επέλεξες να ζεις.»
ίδιος ή ο άλλος αυτός, σε άλλη μορφή ή ίδια και είσαι εσύ ο θεατής της
πραγματικότητας που επέλεξες να ζεις.»
Νικολένα
Καλαϊτζάκη,
Ιστορικός Τέχνης
Καλαϊτζάκη,
Ιστορικός Τέχνης
Ποιος είναι
ο Χαράλαμπος Κατσατσίδης.
ο Χαράλαμπος Κατσατσίδης.
Ο Χαράλαμπος Κατσατσίδης γεννήθηκε στην Αθήνα
το 1959. Αποφοίτησε από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών το 1982. Έχει διακριθεί
το 1983 με υποτροφία Ι.Κ.Υ. για τρία συνεχή χρόνια και με υποτροφία του
Ιδρύματος Κεφαλληνού, για ένα χρόνο. Το 1984 έλαβε πτυχίο στην Αισθητική
Φιλοσοφία από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Diplôme d’Etudes Approfondies,
Sorbonne, Paris I), ενώ για τα επόμενα τρία έτη (1984-87) συνέχισε
μεταπτυχιακές σπουδές (Master of Arts) στο Royal College of Art του Λονδίνου.
Έχει πραγματοποιήσει οκτώ ατομικές εκθέσεις σε γκαλερί της Αθήνας (Titanium
Yiayianos Gallery, Gallery Batagianni, Gallery AΔ) και έχει παρουσιάσει μία
ατομική έκθεση στις Βρυξέλλες (Art Base Gallery).Έχει συμμετάσχει επίσης σε
δεκάδες ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα, Βέλγιο, Αγγλία, Ρωσία και Σουηδία, ενώ
έργα του βρίσκονται σε σημαντικές συλλογές.
το 1959. Αποφοίτησε από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών το 1982. Έχει διακριθεί
το 1983 με υποτροφία Ι.Κ.Υ. για τρία συνεχή χρόνια και με υποτροφία του
Ιδρύματος Κεφαλληνού, για ένα χρόνο. Το 1984 έλαβε πτυχίο στην Αισθητική
Φιλοσοφία από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Diplôme d’Etudes Approfondies,
Sorbonne, Paris I), ενώ για τα επόμενα τρία έτη (1984-87) συνέχισε
μεταπτυχιακές σπουδές (Master of Arts) στο Royal College of Art του Λονδίνου.
Έχει πραγματοποιήσει οκτώ ατομικές εκθέσεις σε γκαλερί της Αθήνας (Titanium
Yiayianos Gallery, Gallery Batagianni, Gallery AΔ) και έχει παρουσιάσει μία
ατομική έκθεση στις Βρυξέλλες (Art Base Gallery).Έχει συμμετάσχει επίσης σε
δεκάδες ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα, Βέλγιο, Αγγλία, Ρωσία και Σουηδία, ενώ
έργα του βρίσκονται σε σημαντικές συλλογές.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ομαδική Έκθεση στη Sianti Gallery «Μικρά Ζωγραφικά Έργα 2024 - 2025»
«8 Διαστάσεις». Ομαδική έκθεση σύγχρονης κεραμικής στο T.A.F. / the art foundation.
Αλέξανδρος Σπαθούλας «Everywhere at the same time». Ατομική έκθεση ζωγραφικής.
K. ή ο συλλογικός τρόμος του ατομικού. Ομαδική έκθεση από τη συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Χαμπής: Η χαρακτική υφή της μνημονικής εμπειρίας από το κέντρο χαρακτικής Αθηνών - Pandolfini & Σιατ...
«Μετατοπίσεις». Ατομική Έκθεση Ζωγραφικής του Παναγιώτη Σιάγκρη στην Sianti Gallery